Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys toteutuu varmasti, vakuuttaa puolustusliiton pääsihteeri Jens Stoltenberg norjalaisen Dagbladetin haastattelussa. Jäsenmaista Turkki ja Unkari eivät ole vielä ratifioineet maiden Nato-jäsenyyttä, ja etenkin Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan on esiintynyt uhmakkaana asiassa.
Stoltenberg ei usko jäsenyyden kuitenkaan kaatuvan Turkin vastustukseen. Maat pyrkivät nyt täyttämään Madridissa allekirjoittamansa sopimuksen ehdot, hän kommentoi haastattelussa.
– Ruotsi ja Suomi tulevat jäseniksi. Madridin huippukokouksessa kesäkuussa Nato teki historiallisen päätöksen kutsuessaan maat jäsenikseen. Siellä allekirjoitimme liittymispöytäkirjat, jotka on ratifioitava kaikkien jäsenmaiden parlamenteissa.
– Olen vakuuttunut, että niin tapahtuu, Stoltenberg sanoo.
Pääsihteeri kuvailee Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä tärkeäksi koko puolustusliitolle. Pohjoismaissa se johtaisi Stoltenbergin mukaan historiallisen tiiviiseen puolustusyhteistyöhön.
Haastattelussa Stoltenberg kommentoi luonnollisesti myös Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa. Nato on tuominnut Venäjän toimet jyrkästi, ja länsimaat ovat toimittaneet Ukrainaan runsaasti aseapua.
– Kyllä, Ukraina voi voittaa sodan, Stoltenberg toteaa Ukrainan viimeaikaisesta menestyksestä rintamalla.
Hän korostaa, ettei Nato ole sodan osapuoli, mutta tukee samalla Ukrainan oikeutta puolustaa itsenäisyyttään. Yksinkertaisin tie rauhaan on Venäjän joukkojen poisvetäminen Ukrainasta, Stoltenberg toistaa.
Stoltenberg kuitenkin pelkää sodan jatkuvan vielä pitkään.
– Yritän olla uskomatta mihinkään, sillä sodat ovat luonteeltaan arvaamattomia. Olemme samalla kuitenkin valmistautuneita sodan pitkittymiseen.
– Teemme mitä pystymme sodan lopettamiseksi, jotta Ukraina säilyisi itsenäisenä demokratiana.
Stoltenberg myös kertoo, että Nato on Nord Stream-kaasuputkiin kohdistuneen sabotaasioperaation jälkeen lisännyt läsnoloaan kriittisen infrastuktuurin ympäristössä.