Neljän miljardin euron säästöt kasassa – kunnat yllättivät hallituksen

Kunnat ovat tehneet omatoimisesti yli 300 miljoonan euron edestä säästöjä.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi, että hallituksen neljän miljardin euron säästöohjelma on toteutumassa. Säästöistä sovittiin jo hallitusohjelmaneuvotteluissa.

Erityinen huoli on ollut kuntien säästöistä, joita ei ole saatu kasaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Hallitus on tehnyt useita päätöksiä, joilla kunnille on annettu mahdollisuuksia tehdä säästötoimia. Kuten tunnettua, kunnat eivät ole näitä kovin innokkaasti ottaneet käyttöön. Mutta nyt kansantalousosaston selvitysten mukaan kunnat ovat verrattuna vuoteen 2015–2016 tehneet yli 300 miljoonalla omaehtoisesti muita pysyviksi luokiteltavia säästötoimia, jotka kurovat tämän umpeen. Kunnat ovat tehneet tässä erittäin hyvää työtä, Orpo sanoi.

Orpon mukaan säästöt ovat syntyneet tuottavuuden kasvusta ja henkilöstömäärästä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tärkeintä on, että ne vahvistavat julkista taloutta. Koko neljän miljardin esitys on kasassa.

Valtiovarainministeriön budjettiesitys ei sisällä uusia merkittäviä menopäätöksiä. Kehyksen sisäiset kohdennukset tehdään budjettiriihessä. Samoin veropäätökset tehdään vasta budjettiriihessä.

Orpo esitteli tänään valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ensi vuodelle.

Mainos