Hampurin G20-kokouksen vastaisiin mielenosoituksiin osallistunut New Yorkin demokraattipormestari Bill de Blasio on saanut osakseen kovaa kritiikkiä toiminnastaan, kertoo Bloomberg.
Kritiikin mukaan de Blasio matkasi kokoukseen vain paistatellakseen kansainvälisessä valokeilassa unohtaen samalla oman kaupunkinsa ongelmat. New Yorkin poliisijärjestö ihmetteli puolestaan kenen puolella pormestari oli, kun hän lähti kaupungistaan poliisin kuoltua virantoimituksessa ja 160 poliisin loukkaannuttua G20-mielenosoituksissa.
Puolustuksekseen de Blasio sanoi että hän halusi osoittaa, etteivät kaikki yhdysvaltalaiset ajattele samoin kuin maan presidentti Donald Trump. Hänen mukaansa kaupunkien täytyy löytää ohituskaista kansainvälisistä johtajista taistellakseen ilmastonmuutosta ja taloudellista epätasa-arvoa vastaan.
”Kun kansalliset hallitukset saavat todennäköisesti aikaan vain rajoitettua edistystä, meillä lopuilla ei ole tätä mahdollisuutta. Jos etenemme vain vähän, menemme taaksepäin”, de Blasio sanoi.