Joka viides Kesäduunari-infoon yhteydessä ollut kesätyöntekijä on SAK:n mukaan työskennellyt nollatuntisopimuksella. Viime kesänä harvempi kuin joka kymmenes palveluun soittaneista oli allekirjoittanut nollatuntisopimuksen.
– Nollatuntisopimusten määrän kasvu on hälyttävää. Nollatuntisopimukset aiheuttavat kohtuuttomasti haittaa nuorelle, joka on valmistautunut tekemään työtä koko kesän ja luonnollisesti odottaa myös saavansa palkan tuolta ajalta, Kesäduunari-infon neuvoja Sari-Anne Salminen kertoo SAK:n tiedotteessa.
Hän muistuttaa, että koska sateisen kesän vuoksi tunteja ei ole ollut lupaillun mukaisesti, monelta on jäänyt arvokas työkokemus ja suunnitellut kesätyötulot saamatta.
Salmisen mukaan kymmenet palveluun yhteydessä olleista kesätyöntekijöistä eivät tienneet, oliko heidän työsopimuksensa ns. nollatuntisopimus.
– Työsopimus kannattaa aina tehdä kirjallisena. Siihen on kirjattava luvattu tuntimäärä, hän painottaa.
Kesäduunari-infoon on kesän aikana tullut suunnilleen saman verran yhteydenottoja kuin viime kesänä. Niistä joka toinen käsitteli palkkaa. Varsinkin lisien maksu on askarruttanut kesätyöntekijöitä.
– Joissain tapauksissa on röyhkeästi sanottu suoraan työntekijöille, että ”kesätyöntekijöille ei kuulu maksaa mitään lisiä”. Sunnuntailisät ja ylityölisät ovat kuitenkin lakiin kirjattu ja lauantailisät ja iltalisät löytyvät työehtosopimuksista., Salminen toteaa.
Hän painottaa, että kesätyö ei ole mikään erillinen työsuhteen muoto, vaan kyse on määräaikaisesta työsuhteesta. Sillä ei ole väliä, että työtä tehdään kesällä ja työntekijä on yleensä nuori.
SAK:n, STTK:n ja Akavan tarjoama maksuton Kesäduunari-info palvelee tänä kesänä vielä elokuun loppuun asti.