”Norminpurkutalkoot ovat edenneet löperösti ja on loppukirin paikka”

Kokoomuksen kansanedustaja Sari Sarkomaa vaatii alkoholilaissa olevien aikansa eläneiden normien purkamista. Sarkomaan mielestä alkoholilain kokonaisuudistuksen siirtäminen seuraavalle vaalikaudelle ei saa tarkoittaa sitä, että hallituksen lupaama norminpurku kuopattaisiin alkoholilainsäädännön saralla.

Kansanedustaja Sari Sarkomaa (kok.) vaatii alkoholilaissa olevien aikansa eläneiden normien purkamista. Sarkomaan mielestä ravintola-alan ja koko Suomen painiessa talousvaikeuksien kanssa ei maalla ole varaa ylläpitää turhia pykäliä, joilla ei juurikaan ole merkitystä alkoholin kulutukseen tai sen aiheuttamiin haittoihin ja jotka vain lannistavat yrittäjiä ja jarruttavat työpaikkojen syntyä sekä hankaloittavat ihmisten arkea.

– Tosiasia on, että norminpurkutalkoot ovat edenneet löperösti ja nyt on loppukirin paikka. Jarruttelun sijaan on nyt laitettava hanaa norminpurkuun, Sarkomaa sanoo tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Jokaisen ministerin pitäisi Sarkomaan mielestä tehdä omalla hallinnonalalla oma osansa säätelyn järkevöittämisessä, etteivät lupaukset jää tyhjäksi puheeksi.

Esimerkiksi Sarkomaa nostaa sen, että ravintoloilla ei voi olla yhteisiä anniskelualueita. Hän myös muuttaisi pikimmiten pienpanimoiden suoramyyntioikeuksia, jotta pienpanimot voisivat harjoittaa suoramyyntiä ilman elintarvikekylkiäisiä.

– Hallitus on luvannut turhien normien purun olevan yksi sen kärkiteemoista – on kestämätöntä, jos tiedossa olevia yritysten hallinnollista taakkaa lisääviä aikansa eläneitä ja kaupunkilaisjärjen vastaisia säädöksiä ei pureta myös alkoholilainsäädännön osalta.

Mainos