Nuoret suomalaiset ottivat juhlavuoden omakseen

Suomen satavuotisjuhlaan ovat kyselyn mukaan olleet kaikkein tyytyväisimpiä 17-24-vuotiaat.

Itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi on muodostunut kaikkien aikojen suurimmaksi juhla- tai teemavuodeksi Suomessa, kertoo valtioneuvoston kanslian asettama Suomi 100 -organisaatio.

Juhlavuoden pääsihteerin Pekka Timosen mukaan suomalaiset ovat halunneet juhlia maataan lukemattomin eri tavoin ja rakentaneet juhlavuoden yhdessä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Meillä on upean aktiivista väkeä, ja innostus on näkynyt myös maailmalla. Satavuotisuutta juhlitaan kaikilla mantereilla, yli sadassa maassa, ja Suomikin on vastaanottanut ennätysmäärän onnitteluvierailuja, Timonen kertoo.

Tilastokeskuksen seurantatutkimuksen mukaan 98 prosenttia suomalaisista on tietoisia itsenäisyyden satavuotisjuhlavuodesta, ja kokemus juhlavuodesta on hyvin myönteinen.

Neljä viidestä pitää juhlavuoteen osallistumista tärkeänä, ja noin 600 000 suomalaista kertoo osallistuneensa juhlavuoden ohjelman rakentamiseen. Tyytyväisimpiä juhlavuoteen kokonaisuutena ovat 15–24-vuotiaat nuoret.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Erityisen ilahduttava oli tutkimustulos, jonka mukaan nuoret suomalaiset ottivat juhlavuoden omakseen. Tässä tapahtui merkittävä muutos reilussa vuodessa. Uskon, että samalla perinteinen ajatus itsenäisyyden juhlinnasta on laajentunut ja on syntynyt uusia tapoja kokea ylpeyttä Suomesta, Timonen painottaa.

Tuoreimmalla seurantajaksolla selvitettiin myös suhtautumista itsenäisyyspäivän viettoon. Juhlinta herättää suomalaisissa myönteisiä tunteita, kuten ylpeyttä kotimaasta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Satavuotispäivää aikoo juhlistaa kolme neljästä suomalaisesta, innokkaimmin 15–24-vuotiaat nuoret.

Mainos