”Nykyajalle vierasta, että jokin ammattikunta on palautteenannon ulottumattomissa”

Suomen Asianajajaliitto haluaisi saada tuomioistuinten tuomarit palautteenannon piiriin. Liiton mukaan tuomarit eivät ole erehtymättömiä, mutta minkäänlaista palautetta asiasta ei voi nykyisin käytännössä antaa.

Suomen Asianajajaliiton mukaan tuomioistuinten tuomareille ei nykyisin voi antaa palautetta heidän hoitamastaan työstä, vaan se tulkitaan tuomareiden riippumattomuuden loukkaamiseksi.

– Käytännössä asianajajat kokevat nykyisin sekä myönteisen että kielteisen palautteen antamisen vaikeaksi tai liki mahdottomaksi, kertoo liiton puheenjohtaja Risto Sipilä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Asianajajaliitto ehdottaa, että tuomioistuimet alkaisivat systemaattisesti kerätä palautetta. Palautteessa ei otettaisi kantaa yksittäisiin ratkaisuihin, vaan toiminnan yleiseen laatuun kussakin tuomioistuimessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– On nykyajalle vieras ajatus, että jokin ammattikunta on palautteenannon ulottumattomissa. Palautteeseen kuuluu tietenkin vuorovaikutteisuus, ei vain toisen osapuolen arvostelu, Sipilä korostaa tiedotteessa.

Kyselyt toteutettaisiin kattavasti ympäri maata. Palautteessa keskityttäisiin esimerkiksi tuomioiden laatuun ja tuomareiden taitoon johtaa oikeusprosesseja.

– Kritiikin ohella on yhtä tärkeää antaa myönteistä palautetta, kun sen paikka on.

Mainos