11.9.: ”Nyt on alkanut kolmas maailmansota”

Kansanedustajat muistelevat eduskunnan jatkaneen budjettiväittelyään, kun terroristit iskivät Yhdysvaltoihin.

Keskustan kansanedustaja Seppo Kääriäinen muistelee Twitterissä syyskuun 11. päivän tapahtumia vuonna 2001 eli 17 vuotta sitten. Silloin terroristit iskivät WTC:n torneihin New Yorkissa ja Pentagoniin Virginiassa, Yhdysvalloissa.

– Oli eduskunnan istunto meneillään (budjettikeskustelu). Pauli Saapunki (kesk, Kuusamo) tuli juoksujalkaa työhuoneestaan viereeni saliin ja huohotti: Nyt on alkanut kolmas maailmansota, Seppo Kääriäinen kertoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) jatkaa tarinaa.

– Isossa salissa edustaja Markku Laukkanen sai viestin tapahtuneesta ja totesi: ”Maailma on muuttumassa ja me väittelemme budjetista”. Hetki sen jälkeen istunto keskeytettiin. Historiallinen hetki, Mika Lintilä kertoo samassa viestiketjussa.

Myös kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) jakaa kokemuksensa.

– Muistan sen päivän ikuisesti. Olimme parhaillaan puhemiesneuvoston kokoushuoneessa. Vieraanamme oli Saksan silloinen presidentti. Hänen lapsensa opiskeli New Yorkissa. Tästä johtuen hän keskeytti välittömästi Suomen vierailunsa ja matkusti kotiin selvittämään tilannetta, Sirkka-Liisa Anttila kertoo.

Poimintoja videosisällöistämme

Tomi K muistelee, että Ylen eduskunnan istunto -lähetyksen ylälaidassa vieri uutisia, kuten silloin oli tapana.

– Toinen tai kolmas oli ”Pienlentokone törmännyt pilvenpiirtäjään New Yorkissa”. Sama luki tekstitv:ssäkin. Ei ollut edes etusivulla, Tomi K kirjoittaa.

– Yle jatkoi tuolloin muina ylenä budjetti-istunnon televisiointia…, Ilta-Sanomien politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala toteaa.

Kansanedustajat viettivät hiljaisen hetken Yhdysvaltoihin kohdistuneiden terroritekojen jälkeen 12. syyskuuta. Seppo Kääriäinen ja Sirkka-Liisa Anttila seisovat eturivissä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Mainos - sisältö jatkuu alla

 

Mainos