Obama EU-vastaisuudesta: Vaikea kuvitella Euroopan toimivan ilman Iso-Britanniaa

Yhdysvaltain presidentti Barack Obama haluaa Iso-Britannian pysyvän Euroopan unionissa.

Brittipääministeri David Cameron on väläyttänyt kansanäänestystä maansa EU-jäsenyydestä, jos konservatiivipuolue voittaa ensi vuonna vaalit ja hänet valitaan uudelleen pääministeriksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Uutistoimisto Reutersin mukaan Barack Obama totesi torstaina, että Yhdysvaltojen mielestä olisi suotavaa, että sen liittolainen istuu pöydässä osana suurempaa eurooppalaista projektia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Obaman mukaan toisen maailmansodan päättymisen 70-vuotisjuhlallisuudet ovat olleet hyvä muistutus siitä, että Iso-Britannialla oli keskeinen rooli Euroopan yhdistämisessä.

Obama totesi, että hänen on vaikea kuvitella Euroopan toimivan ilman Iso-Britanniaa, tai brittien menestyvän ilman Eurooppaa. Obaman mukaan Iso-Britannian ei voi kuvitella myöskään jäävän sellaisen päätöksenteon ulkopuolelle, jolla on valtavaisa vaikutus maan poliittiseen ja taloudelliseen elämään.

Mainos