Obama ja NSA närästävät Saksassa

Saksalaiset lehdet ovat kääntämässä huomionsa vakoiluskandaalissa Barack Obamaan, kertoo BBC. Yhdysvaltojen tiedustelupalvelu NSA:n epäillään kuunnelleen liittokansleri Angela Merkelin puhelinta vuodesta 2002.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Presidentti Barack Obama pahoitteli aiemmin NSA:n toimia ja vakuutti, ettei tiennyt asiasta mitään. Sunnuntaisen Bild-lehden mukaan tämä ei kuitenkaan pitäisi paikkaansa, vaan Obamaa olisi tiedotettu asiasta jo vuonna 2010. Obama ei tuolloin pysäyttänyt vakoiluoperaatiota. Angela Merkelin nimi oli seurattavien listalla vielä tänä vuonna.

NSA:n väitetään harjoittaneen vakoilua Yhdysvaltain Berliinin lähetystöstä käsin. Samanlaisia kuunteluasemia on Der Spiegel -lehden mukaan jopa 80, joista 19 olisi Euroopassa. Saksan sisäministeri Hans-Peter Friedrich on jo ilmoittanut haluavansa syylliset vastuuseen. Saksalaiset lehdet ovat olleet raivoissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Merkelin kerrotaan verranneen tapausta Itä-Saksan toimintaan. Jo aiemmin Saksa ilmoitti lähettävänsä tiedustelujohtoaan Yhdysvaltoihin selvittämään asiaa.

Mainos