Kansanedustaja Sari Sarkomaan (kok.) mielestä on ”välttämätöntä ja vahvaa vastuunkantoa, että hallituspuolueissa pohditaan ratkaisuja haastavassa tilanteessa olevaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen”.
– Se on jokaisen suomalaisen etu. Olisi päinvastoin huolestuttavaa, jos sote-pohdintaa ei olisi, kun on päivän selvää, että lausunnolla oleva sote-esityksestä ei sellaisenaan ole uudistuksen pohjaksi.
Sarkomaan mukaan jo nyt on tiedossa, että lausunnolla olevasta sote-uudistuksesta annetaan valtaisa määrä hyvin kriittisiä ja jopa tyrmääviä lausuntoja.
”Esitystä on oltava valmius uudistaa pohjamutia myöten, kun sen lausuntokierros päättyy 13. maaliskuuta”, hän toteaa tiedotteessaan.
Sarkomaa alleviivaa, ettei ”ole kysymystäkään siitä, etteikö peruspalveluministeri ole valmisteluvastuussa”.
Hänen mukaansa kaikilla hallituspuolueilla on kuitenkin vastuu siitä, ”että sote-uudistus saadaan tehtyä niin, että yhdessä asetetut tavoitteet saavutetaan”.
– Kokoomuksen eduskuntaryhmän on tehtävä osaltaan arvio esityksestä, kunhan hallitus saa korjausurakkansa valmiiksi sekä taloudelliset arviot, onko sote-järjestämislaki riittävän hyvä eduskuntaan tuotavaksi.