Harvardin yliopiston tartuntatauteja tutkivan Center for Communicable Disease Dynamics -tutkimuskeskuksen johtaja, epidemiologi William Hanage kummastelee puhetta koronaviruksen siirtymisestä endeemiseen tilaan.
Hanagelta kysytään asiasta espanjalaislehti El Paisin haastattelussa. Esimerkiksi Britannian ja Espanjan hallitukset ovat jo antaneet ymmärtää, että taudin torjunnassa ollaan jo siirtymässä endeemiseen vaiheeseen. Epidemiologi tyrmää tällaiset puheet.
– Ihmiset eivät tiedä, mitä endeeminen tarkoittaa. He eivät oikeasti tiedä, William Hanage sanoo.
Endeemisellä taudilla tarkoitetaan hänen mukaansa tasaista tartuntamäärää, joka ei vaihtele suuresti.
– Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi lievä. Tuberkuloosiin kuolee miljoonia ihmisiä vuodessa. Tuberkuloosi on endeeminen sairaus suurissa osissa maailmaa. Minusta ”endeeminen” on uusin epidemiologinen käsitys, jonka ihmiset ovat omaksuneet ja uudelleenkäsitelleet merkitsemään maaliviivaa – tilannetta, jossa voidaan sanoa, että ”olemme nyt tässä vaiheessa eikä meidän tarvitse enää tehdä mitään”, Hanage sanoo.
– Minusta tämä on vaarallista. Mielestäni on niin ikään vaarallista sanoa, että me olemme tässä tilassa loputtomiin, koska me emme ole, hän jatkaa.
William Hanage herätti tammikuun alussa huomiota vastaamalla puheisiin viruksen nopeasti leviävän omikronmuunnoksen endeemisyydestä tviittamaalla, että ”omikron ei ole nyt endeeminen pitkälti samalla tavalla kuin kuu ei ole hamsteri”.
Hän seisoo yhä sanojensa takana.
– Endeeminen viittaa vakiintuneeseen määrään tautia.
Hanage mainitsee esimerkkinä Espanjan omikronepidemian. Espanjassa uuden muunnoksen ilmaantuminen nosti päivittäiset luvut noin 5[nbsp]000 tartunnasta yli 130[nbsp]000 tartuntaan päivässä.
– Kuulostaako tämä tasaiselta ja pysähtyvältä endeemiseltä taudilta? Ei. Mutta se ei tarkoita, etteikö endeeminen tila olisi koskaan edessä. Sen teeskenteleminen, että nyt on kyse siitä, on kuitenkin eräs kummallisimmista asioita, mitä olen viimeisen kahden vuoden aikana nähnyt – ja olen saanut todistaa aika kummallisia asioita, William Hanage toteaa.
For some reason there seems to be a lot of talk about endemicity again. For the avoidance of doubt, omicron is not endemic right now in much the same way that the moon is not a hamster
— Bill Hanage (@BillHanage) January 4, 2022