”On selvää, ettei tarjontaa olekaan ilman kysyntää”

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok.) kannustaa kuntia ottamaan palvelusetelit nykyistä rohkeammin käyttöön. Hänen mukaansa palvelusetelin käyttöönottoa vastustetaan vieläkin liian usein sillä verukkeella, ettei paikkakunnalla ole yrityksiä, jotka voisivat palveluja tuottaa.

Ministeri Paula Risikon (kok.) mukaan palveluseteli on sosiaali- ja terveydenhuollossa hyvin toimiva ja kustannustehokas tapa parantaa kuntalaisten palveluja.

– Palvelusetelin käyttöönottoa vastustetaan vieläkin liian usein sillä verukkeella, ettei paikkakunnalla ole yrityksiä, jotka voisivat palveluja tuottaa. On selvää, ettei tarjontaa olekaan ilman kysyntää. Suomalainen yrittäjyys on kuitenkin niin ketterä ja idearikas laji, että kun kunta synnyttää kysyntää, synnyttävät pk-yritykset nopeasti laadukasta ja kilpailukykyistä tarjontaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Risikon mukaan palveluseteli lisää asiakkaan valinnanmahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta ja monipuolistaa paikkakunnan palvelutuotantoa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Palveluseteli myös lisää positiivisella tavalla palveluntarjoajien välistä kilpailua. Siitä hyötyvät sekä asiakkaat että yhteiskunta, eli molemmat voittavat.

Risikon mielestä kunnat voisivatkin nyt aidosti rohkaista uusia ihmisiä lähtemään hoiva-alan yrittäjiksi. Hänen mukaansa palveluseteli on yksi vastaus kuntien toiveisiin saada omalle paikkakunnalle työllistäviä hoiva-alan pk-yrityksiä.

– Jos yrittäjä tekee työnsä oikein, hän pärjää. Se vaatii rautaista ammattitaitoa, asiakaspalvelun osaamista ja tarvittaessa hyvinkin pitkän päivän tekemistä. Yleensä tämä tietää myös sitä, että asiakas on tyytyväinen palvelusetelillä saamaansa palveluun.

Mainos