Onko hallitusjatko vaakalaudalla? ”Jos minulta kysytään, ei ole”

Kokoomuksen Kalle Jokinen pitää harmittavana hallituspuolueiden välille syntynyttä episodia.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kalle Jokisen mukaan hallituksen jatko ei ole vaakalaudalla.

– Jos minulta kysytään, niin ei ole, Jokinen sanoi tänään tiistaina eduskunnassa toimittajille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Jokinen lisäsi kuitenkin, ettei hän vastaa kenenkään muun puolesta.

– Sen olen oppinut, että jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Keskustan ja sinisten eduskuntaryhmät kokoontuvat ylimääräisiin kokouksiin tänään kello 17. Kokoomuksen eduskuntaryhmällä ei Jokisen mukaan ole tarvetta ylimääräiselle ryhmäkokoukselle.

Hallituspuolueiden kokoomuksen, keskustan ja sinisten ryhmäjohtajat pitivät tänään ilmaa puhdistaneen palaverin, jossa he kävivät läpi viime viikon lopun tapahtumat. Ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamusäänestyksen jälkeen kokoomuksen eduskuntaryhmä syytti hallituskumppaneita painostuksesta ja pääministeri Juha Sipilää (kesk.) edustajiensa vähättelystä. Sipilä ja keskustalaiset hikeentyivät tästä.

– Me kävimme tämän ryhmänjohtajien palaverissa läpi, ja meillä on kyllä yhteisymmärrys tästä asiasta, Jokinen vastasi kysymykseen, onko asiat nyt selvitetty keskustan ja kokoomuksen välillä.

Väärinkäsitys syntyi uutisoinnista

Jokisen mukaan ryhmäjohtajilla oli hyvä keskustelu.

– Kaikilla on nyt samanlainen käsitys, mitä tässä tapahtui. Kyllä täytyy sanoa, että onhan se harmittava episodi, että väärinkäsitysten kautta asiat menee tällaiseen pisteeseen.

Jokinen sanoo, ettei hän syytä mediaa, vaan ymmärtää, että median täytyy tiivistää viestiä. Mutta jos kommenteista voi saada väärinkäsityksen, niin ne olisi Jokisen mielestä syytä sitten oikoa.

Poimintoja videosisällöistämme

– Jos nyt katsotaan Ylen pääuutislähetystä torstai-iltana, siinä pääministeri Sipilän kommentti, Suomenmaan juttu samana päivänä, Maaseudun Tulevaisuuden, STT:n viesti ja Ylen netissä olleet uutiset tästä saman päivän asiasta, niin niissä pääministerin kommenteissa ei sanallakaan mainita, että hän tarkoittaisi vain keskustaa. Eli hän puhui niissä pääministerinä ja kyllä minusta on täysin selvää, että sitä voi tulkita niin, että hän puhui silloin koko hallituksen puolesta.

Jokinen kertoo, että hän kävi pääministeri Juha Sipilän kanssa asiaa läpi perjantai-iltana.

– Siinä vaiheessa kun kävin perjantai-iltana kahden kesken keskusteluja pääministerin kanssa, niin kävi selväksi, että hän tarkoitti niissä vain keskustaa.

Lauantaina Jokinen tviittasi kokoomuksen ymmärtäneen, että Sipilä ei tarkoittanut kokoomuksen ryhmää.

– Se oli meidän osalta siinä vaiheessa asia käsitelty.

”Kukaan ei äänestänyt hallituksen luottamusta vastaan”

Jokinen sanoo ymmärtävänsä, että muita hallituskumppaneita närästää se, että kolme kokoomuksen kansanedustajaa oli eduskuntasalissa Soinin luottamusäänestyksessä, mutta he eivät äänestäneet mitään.

– Siinä on ero. Meillä ei kukaan äänestänyt hallituksen luottamusta vastaan. Kolme edustajaa oli salissa, mutta he eivät äänestäneet hallituksen luottamuksen puolesta.

Jokisen mukaan edustajat kokivat äänestystä edeltäneen vuorokauden aikana, että heidän arvopohjaansa vähäteltiin ja että heihin kohdistettiin painetta ja ohjausta, miten pitää toimia.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Se muutti viimeisen vuorokauden aikana heidän ajatteluaan vahvasti. He joutuivat aikamoisen paineen alle, Jokinen toteaa.

Lue myös:

Antti Kaikkonen illan kokouksesta: Pöytä putsataan ja jäitä hattuun

Näin väärinkäsitys Juha Sipilän lausunnoista syntyi

Mainos