”Operaatio Saukko” alkaa hoitaa Talvivaaran vesiä

Kaivosyhtiön pitää laskea luontoon lähes neljä miljoonaa kuutiota jätevesiä.

Kaivosyhtiö Talvivaara on perustanut erityisen työryhmän, joka yrittää ratkaisut yhtiötä vaivaaviin jätevesiongelmiin. Työryhmä kulkee nimellä Operaatio Saukko, ja sen johtajana toimii Talvivaara vesienhallinnan johtaja Maija Vidqvist.

Saukko etsii ratkaisuja vesien varastointiin ja pumppaamiseen sekä poistovesien käsittelyyn.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Talvivaaran tavoitteena on suljettu vesikierto, joka vähentää yhtiöön kohdistuvaa sääriskiä. Runsaiden sateiden takia yhtiön altaista pääsi viime vuonna luontoon ylimääräisiä jätevesiä.

Suljettu kierto tarkoittaa, että yhtiö ei enää ota luonnosta puhdasta vettä joko lainkaan tai ei ainakaan merkittäviä määriä, Talvivaara toteaa. Lisäksi poistovedet on puhdistettava nykyistä paremmin ja erotettava sadevesistä.

Yhtiön mukaan tarvittava kalusto on jo olemassa. Suljettuun vesikiertoon pääseminen edellyttää kuitenkin, että Talvivaara laskee luontoon 3,8 miljoonaa kuutiometriä jätevettä. Vesi puhdistetaan ennen laskua.

Tämä ylittää Talvivaaran päästökiintiöt, joten yhtiö on hakenut uusia lupia lisävesien laskulle.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Talvivaara ilmoitti alkuvuoden tappiokseen 20 miljoonaa euroa. Yhtiön liikevaihto oli 27 miljoonaa euroa. Yhtiö haki markkinoilta 260 miljoonan euron lisärahoitusta, ja toimitusjohtaja Pekka Perän mukaan anti ylimerkittiin eli rahaa olisi ollut tarjolla enemmänkin.

Talvivaaran taloutta rasittaa nikkelin hinnan lasku. Nikkelistä maksetaan tällä hetkellä noin 16 000 euroa tonnilta.

– Uskomme edelleen nikkelimarkkinan vahvaan kehitykseen pidemmällä aikavälillä, Perä toteaa tiedotteessaan.

Mainos