Helsinkiläisellä ala-asteella ei ryhdytty minkäänlaisiin toimiin, vaikka luokassa oli koronatapaus, opettaja kertoo Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan.
Opettajan mukaan oppilas oli viime viikolla normaalisti koulussa keskiviikkoon asti. Perjantaina koulu sai oppilaan vanhemmilta tiedon oppilaan positiivisesta koronatuloksesta.
– Tämän viikon tiistaina koulussa saatiin sosiaali- ja terveystoimen epidemiologisen toiminnan lähettämä tiedote Wilman kautta. Siinä kerrottiin, että tartunnanjäljitys on ruuhkautunut ja tarkempien lähikontaktien määrittely saattaa viivästyä, opettaja kertoo.
Opettajan mukaan kaikki jatkuu hänen työpaikallaan edelleen normaalisti.
– Positiivisen koronavirustestin saaneen oppilaan luokanopettaja on töissä ja luokan oppilaat koulussa. Mitään erillisiä eristystoimia koulussamme ei ole tehty.
Kertomus vastaa julkisuudessa jo aiemmin liikkuneita tietoja vastaavasta ratkaisusta helsinkiläisessä päiväkodissa todetun koronatapauksen kohdalla.
Opettaja puoltaa asiantuntijoiden esitystä siitä, että koronaepidemian leviämisvaiheessa olevien alueiden kouluissa siirryttäisiin etäopetukseen. Tämän ehdotuksen hän kertoo herättäneen koulullaan ”puoltopuheiden ryöpyn”.
Verkkouutiset kertoi epidemiologian dosentti Maarit Leinosen, julkisen hallinto-oikeuden tutkijatohtori Matti Muukkosen sekä keuhkosairauksien professori Marjukka Myllärniemen esityksestä tässä jutussa.
– Leviämisvaiheessa olevilla alueilla tulisi siirtyä etäopetukseen viikoiksi 51–52. Näin saatava karanteeninomainen jakso vähentäisi koronavirustartuntojen leviämistä eri alueille ja mahdollistaisi riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden tapaamisen joululomalla, tutkijat esittivät.