”Opiskelijoille sunnuntailisien lakisääteisyyttä tärkeämpää ovat lisääntyvät työpaikat”

Kokoomuksen opiskelijaliiton puheenjohtaja tyrmää väitteet, jonka mukaan sunnuntailisien poistaminen lainsäädännöstä ajaisi opiskelijat ahdinkoon.

Sunnuntailisistä sopiminen alakohtaisesti tai paikallisesti sopivaksi katsotulla tavalla toisi yrityksille mahdollisuuksia työllistää ja luoda uusia työpaikkoja myös opiskelijoille, sanoo Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunnan puheenjohtaja Marianna Kupias.

– Siksi kaikki keinot, jotka mahdollistavat lisätyöpaikkojen luomisen, ovat myös opiskelijalle eduksi, hän kirjoittaa blogissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ammattikorkeakouluopiskelijoita edustavan Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK:n esittämien näkemysten mukaan opiskelijoiden toimeentulo on äärimmäisen riippuvainen lisistä, sillä opiskelijat tekevät töitä yleensä arkiaikojen ulkopuolella. Jos lisiin kajottaisiin, niin opiskeluajat pitenisivät merkittävästi työnteon tuntimäärien lisääntyessä.

– Sunnuntaina töiden tekeminen on myös uhraus. Opiskelijalle työskenteleminen on arvovalinta, johon valtio ei edes kannusta opintotuen tulorajojen tarkan valvonnan vuoksi, kirjoittaa liiton hallituksen jäsen mielipidekirjoituksessaan Aamulehdessä.

Monelle opiskelijalle työnteko opiskelun ohella ei ole Kupiaksen mukaan “arvovalinta”, vaan keino hankkia työkokemusta sekä lisätuloja, vaikka opintotuen tulorajat välillä ylittyisivätkin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Merkittävä osa opiskelijoista on ainakin osa-aikaisesti töissä lukuvuoden aikana, ja töistä saatavat palkkatulot ovat tärkeä osa monen opiskelijan toimeentuloa, hän arvioi.

Vapaampi sunnuntaityökorvauksesta päättäminen mahdollistaisi hänen mukaansa monella alalla lisätyöpaikkojen luomisen.

– Opiskelijoiden kannalta sunnuntailisien lakisääteisyyttä tärkeämpää ovat lisääntyvät työpaikat, jotta yhä useammalla opiskelijalla olisi mahdollisuus osa-aikatyöhön opintojensa ohella.

Mainos