Orpo ja Backman Ylellä: Osinkovero valmisteltiin normaalisti

Kokoomuksen ja SDP:n ryhmyrit sanovat, että kehysriihessä ei ole tarkoituskaan sopia lakien yksityiskohdista.

Kokoomuksen ja SDP:n eduskuntaryhmien puheenjohtajat Petteri Orpo (kok.) ja Jouni Backman (sd.) sanovat, että hallitus menetteli normaalisti, kun se sopi kehysriihessään osinkoveron uudistuksesta.

Helsingin Sanomat kertoi tiistaina, että osinkoverouudistus perustui elinkeinoelämän lobbareiden lukuihin, jotka tulivat yllätyksenä valtiovarainministeriön virkamiehille. HS:n mukaan virkamiehet eivät pystyneet arvioimaan lukujen vaikutuksia, koska riittäviä laskelmia ei ollut käytettävissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Backman muistutti Ylen ykkösaamussa, että kehysriihessä ei ole tarkoituskaan esitellä valmiita laskelmia.

– Kehysriihi on poliittista linjanvetoa, kehysriihessä ei säädetä lakeja, hän sanoo.

Backmanin mukaan yksityiskohtaisia tietoja käydään läpi sitten, kun osinkoveroehdotus tulee lainvalmisteluun.

Poimintoja videosisällöistämme

Orpo sanoo olevansa samoilla linjoilla Backmanin kanssa.

– Laki tehdään perusteellisella virkamiesvalmistelulla. Vielä ei päätöksiä ole tehty, Orpo toteaa.

Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki (vas.) on vaatinut, että osinkoverouudistuksen porsaanreiät tukitaan. Orpo muistuttaa, että lain valmistelu on kesken.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Ei ole luotu porsaanreikiä, jotka pitäisi tukkia.

Orpo sanoo edelleen, että kokoomus on valmis keskustelemaan lain sisällöstä, kun valmistelu etenee. Hän ei kuitenkaan ota kantaan siihen, pitäisikö listaamattomien yritysten osinkovero suunnitella uudelleen.

Kehysriihessä sovittiin, että pörssin ulkopuolisen yhtiön omistaja maksaa osingoistaan 7,5–8 prosentin veroa, jos osingot ovat alle kahdeksan prosenttia yhtiön nettovarallisuudesta.

Mainos