Oulun keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtaja Urho Haho eroaa tehtävästään ja puolueen jäsenyydestä. Haho kertoo asiasta viestipalvelu X:ssä.
– Keskusta on matkalla aivan väärään suuntaan. Kepu menee taloudessa vasemmalle ja arvoliberaliin suuntaan, Haho perustelee päätöstään.
Haho kertoo liittyneensä puolueeseen vuoden 2019 eduskuntavaalien jälkeen ”ikään kuin tuenosoituksena” Juha Sipilän (kesk.) hallituksen (2015–2019) harjoittamalle talouspolitiikalle.
– Valitettavasti tämän päivän keskustassa ei ole vastuullisesta talouspolitiikasta tietoakaan, vaan puolue on muuttunut rahanjakopuolueeksi.
Hänen mukaansa puolueessa ei ymmärretä sitä, että julkista sektoria on supistettava.
– Valtiota on pienennettävä ja veroja alennettava. Keskustalta olen kuullut vain vaatimuksia veronkorotuksista ja rahasäkkien heittelemisestä sinne sun tänne. Tämä on vasemmistolaista rahanjakopolitiikkaa.
Hahon mielestä puolueessa pidetään ”kynsin ja hampain” kiinni totutusta valtioriippuvuudesta, joka on Suomen keskeisin ongelma. Hän muistuttaa, että Pohjoismaista Suomen hyvinvointivaltiomalli on ainoa mikä pyörii vain velkarahalla.
Hän kokee myös, ettei puolueen arvot kohtaa enää Hahon omien arvojen kanssa.
– Puolue on matkalla kohti Ruotsin keskustan arvoliberaalia linjaa.
– Puolueen sisällä on jo pitkään ollut vaatimuksia, että puolueen on otettava poliittisiksi keihäänkärjiksi sateenkaariteemat, ilmastonmuutoksen, vihreyden ja muuta vihervasemmistokohinaa. Näissä talkoissa minä en aio olla mukana, Haho jatkaa.
Päätöksestään huolimatta Haho vakuuttaa hoitavansa nykyiset tehtävänsä loppuun ja perehdyttävänsä uuden puheenjohtajan tehtävään.
– Politiikassa aion jatkaa jos luottamusta löytyy. Haluan olla mukana ajamassa oululaisten asioita ja kehittämässä koko Oulua.
Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi pitää Hahon päätöstä harmittavana.
– Olen ollut vastuussa keskustan talouspoliittisen linjan valmistelusta. Analyysisi tuntuu minulle hyvin vieraalta. Kaikkea hyvää jatkoon!, Lohi vastaa Haholle viestipalvelu X:ssä.
Hahon eropäätöksestä kertoi ensin Kaleva.
Olen päättänyt erota keskustan jäsenyydestä ja Oulun keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtajan tehtävästä.
Keskusta on matkalla aivan väärään suuntaan. Kepu menee taloudessa vasemmalle ja arvoliberaliin suuntaan. (1)https://t.co/13NG9Gf3TC
— Urho Haho 🇫🇮🇺🇦 (@HahoUrho) April 8, 2024