Outokumpu aikoo vähentää tulevan neljän vuoden aikana 2 500 työntekijää. Tänä vuonna irtisanotaan 770 työntekijää, joista Saksassa 570, Ruotsissa 70 ja Suomessa 30 työpaikkaa, yhtiö ilmoitti torstaina.
Vähennysten taustalla on tuotantokapasiteetin leikkaus. Erityisesti Krefeldin sulaton sulkeminen Saksassa aiheuttaa tarvetta työvoiman vähentämiseen.
– Suunnitellut vähennykset ovat niiden toimenpiteiden raskas seuraus, jotka ovat välttämättömiä 200 miljoonan euron ja 150 miljoonan euron lisäkustannusvähennysten saavuttamiseksi ja yhtiön kannattavuuden palauttamiseksi, sanoo tiedotteessaan Outokummun toimitusjohtaja Mika Seitovirta.
Outokumpu teki alkuvuonna 77 miljoonan euron tappiota 2,2 miljardin liikevaihdolla. Myönteistä on, että tappiot kutistuivat viime vuoteen loppuun verrattuna. Tosin yhtiö ennustaa, että jo toisella neljänneksellä suunta kääntyy taas alaspäin.
Yhtiö odottaa liikevaihdon lisääntyvän vuoden loppupuoliskolla. Outokumpu kärsii ruostumattoman teräksen kysynnän laskusta, ja ennustaa, että epävarmuus jatkuu edelleen. Yhtiö on onnistunut myös hinnankorotuksissa, mutta ei riittävästi.