Koronakriisi on mahdollisesti jäämässä historiaan maailman lyhyimpänä yli 30 prosentin laskumarkkinana, kertoo Sijoittaja.fi-sivusto. S&P 500-indeksi laski koronakriisin vaikutuksesta ensin 33 päivässä lähes 35 prosenttia, mutta maaliskuun lopulta lähtien markkinoiden kehitys on ollut lähinnä noususuuntainen.
Historiallisesti yli 30 prosentin laskumarkkinaa seurannut keskimääräinen nousu seuraavan 12 kuukauden ajalta on ollut 52,1 prosenttia, sivusto kertoo.
Sijoittajia varoitetaan kuitenkin koronakriisiin liittyvistä runsaista epävarmuustekijöistä, eikä myönteinen kehitys siten ole taattu.
– Nykyiseltä S&P 500 -indeksin tasolta on vain 4 prosentin nousumatka 2900 pisteeseen ja 7,5 prosentin nousu 3000 pisteeseen. Edellisen nousumarkkinan nousu 3000 pisteestä 3380 pisteeseen oli vain jäävuoren huippu kolmen kuukauden ajalta.
– Siksi tuntuu todennäköisimmältä, että nykyinen nousu pysähtyy 2900 pisteeseen, jonne on siis enää 4 prosenttia matkaa, sivusto arvioi. Historiassa laskumarkkinoissa on aina testattu ensimmäiset pohjat, Sijoittaja.fi kertoo.
– Historiassa pohjat on testattu 2-3 kertaa. Jos nyt pohjat testataan, niin edessä olisi 20 prosentin lasku. Vaakakupissa on siten potentiaalinen 4-7 prosentin nousu ja mahdollinen 20 prosentin lasku.
– Tästä syystä emme pidä juuri tätä hetkeä (S&P 500 -indeksi 2790 pistettä) erityisen houkuttelevana hetkenä sijoittaa osakemarkkinoille. Emme toisaalta suosittele kaikki käteiseksi -strategiaa, koska trendi on sijoittajan paras ystävä ja nyt trendi on ylöspäin, sivustolla todetaan.