Pääministeri KL:lle: Kehysriihessä pidetään kiinni kolmesta asiasta

Petteri Orpon mukaan hallitusohjelman ytimessä ovat työ, turvallisuus ja osaaminen.
Petteri Orpo. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Petteri Orpo. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo Kauppalehdelle, että hallitus tulee pitämään kehysriihessä kiinni kolmesta asiasta. Ne ovat budjettikehykset, EU:n alijäämäsäännökset ja hallitusohjelman alijäämätavoitteet.

Kevään kehysriihessä hallituksen on tarkoitus etsiä lisää sopeutustoimia. Orpon mukaan toimenpiteitä joudutaan tekemään ”miljardiluokassa”. Hän ei kuitenkaan toistaiseksi halua täsmentää sopeutustoimien suuruusluokkaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Sitä mukaan, kun saamme tuoreimmat ennusteet, selviää kuinka jyrkkä se vuori on, johon tässä kiivetään, Orpo sanoo KL:lle.

Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen on aiemmin arvioinut, että kehysriihessä pitäisi päättää vähintään kolmen miljardin euron lisäsopeutuksista. Orpo myöntää, että edessä on ”todella kova kehysriihi”.

– Jo kuusi miljardia hallitusneuvotteluissa Säätytalolla ei ollut helppo. Vaikeus kasvaa jokaisen miljoonan kohdalla, mikä pitää jostakin löytää.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Orpo sanoo, että sopeuttamisen keskellä pitää pystyä pitämään kiinni hallitusohjelman strategisesta ytimestä. Hänen mukaansa hallitusohjelman ytimessä ovat työ, turvallisuus ja osaaminen.

–  En halua hukata sitä.

Myöskään sellaisia säästöjä ja veronkorotuksia ei pääministerin mukaan voida tehdä, jotka haittaavat työllisyyttä, yrittäjyyttä, kasvua ja investointeja.

Mainos