”Pääsykokeita tarvitaan jatkossakin”

Kokoomuslaiset eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsenet kaipaavat ylioppilastutkinnon hyödyntämistä aiempaa enemmän ja valintakoejärjestelmän kehittämistä korkeakouluissa.

Kokoomuksen kansanedustajat Sanna Lauslahti, Sari Raassinna ja Saara-Sofia Sirén näkevät valintakoejärjestelmän kehittämisen on tärkeänä, jotta jatko-opintoihin hakeutumassa olevat nuoret löytäisivät tiensä nopeasti oikealle koulutusalalle.

– Meidän tulee pyrkiä siihen, että mahdollisimman harva toisen asteen koulutuksen päättänyt joutuisi viettämään välivuotta vastoin tahtoaan jäykän pääsykoejärjestelmän vuoksi, Sirén sanoo kansanedustajien yhteistiedotteessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lauslahden mukaan valmistuneita nuoria on tuettava huolehtimalla, että heillä on mahdollisuus halutessaan jatkaa opiskelua mahdollisimman joustavasti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Laadukas lukiokoulutus ja ammatillinen koulutus antavat hyvät välineet niin työelämään kuin jatko-opintoihin, hän arvioi.

Sekä ammatillisen koulutuksen että lukiokoulutuksen halutaan antavan jatko-opintokelpoisuus jatkossakin. Pääsykoejärjestelmän uudistamisessa on Raassinnan mukaan huomioitava, että ammatillisen perustutkinnon suorittaneilla säilyy jatkossakin mahdollisuus hakea koko työuransa ajan korkeakouluopintoihin.

– Lukiotaustaisten opiskelijavalinnassa ylioppilastutkintoa tulee puolestaan hyödyntää aikaisempaa enemmän. Pääsykokeita tarvitaan jatkossakin osalla aloista, mutta kokeiden tulisi tällöin olla luonteeltaan selkeämmin soveltavuutta mittaavia, eikä vai ulkoa oppimisen testaamista.

Mainos