Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki arvioi, ettei julkistettujen hallitusohjelman kirjausten perustella Suomen EU-politiikka juurikaan muutu keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen hallituksessa.
”Perussuomalaiset lupasivat säästää pienentämällä Suomen EU-jäsenmaksua. Nyt todetaan vain, että jäsenmaksun suuruudessa pitää huomioida Suomen taloudellinen tilanne. Eli oikeastaan vaaditaan sitä, mikä on jo nyt tilanne. EU-jäsenmaksun suuruus määräytyy maiden BKT:n perusteella”, Arhinmäki kirjoittaa blogissaan.
Arhinmäen mukaan perussuomalaiset vaativat ennen vaaleja pakolaiskiintiön pienentämistä ja maahanmuuton kustannusten alentamista. Hänen mukaansa pakolaisten määrä ei ole aiemmasta kirjausten mukaan muuttumassa, vaan sitä ollaan valmiita myös mahdollisesti nostamaan.
Myös maahanmuuton kustannuksia ollaan hänen mukaansa lisäämässä, sillä hallitusohjelmakirjauksissa aiotaan tehostaa kotouttamista esimerkiksi lisäämällä kielen opetusta kotoutettavien nykyistä paremmalla lähtötaitotason huomioimisella, parantamalla tukihenkilötoimintaa ja lasten osallistumista varhaiskasvatukseen.
Perussuomalaisten kynänjälki näkyy Paavo Arhinmäen mukaan vain kahdessa kohdassa.
”Hallitusohjelmassa kannustetaan avoimeen maahanmuuttokeskusteluun, mutta rasismia ei suvaita. Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Toisaalta laaditaan riippumaton selvitys maahanmuuton kustannuksista ja vaikutuksista yhteiskunnassa.”