Europarlamentaarikko Paavo Väyrynen (kesk.) vetäytyy keskustan puheenjohtajakisasta.
Väyrynen kirjoittaa blogissaan tavanneensa eilen keskustan puheenjohtajan, pääministeri Juha Sipilän ja kertoneensa Sipilälle, ettei ole enää ehdolla puolueen puheenjohtajaksi.
Viime viikolla Väyrynen ilmoitti päättäneensä erota perustamansa kansalaispuolueen jäsenyydestä.
– Tämän jälkeen arvelin voivani kiistatta olla ehdolla puolueen (keskustan) puheenjohtajaksi. Seuraavana päivänä Seinäjoella järjestetyssä Etelä-Pohjanmaan piirikokouksessa kävi ilmi, että näin ei ole. Epävarmuus jatkuisi, eikä ehdokkaiden välisiä keskusteluja olisi mahdollista saada aikaan, Väyrynen selvittää.
Väyrynen kertoo sanoneensa Sipilälle, että hänen vaihtoehtonaan on jatkaa kansalaispuolueessa. Toinen vaihtoehto olisi, että löytyisi jokin muu ratkaisu, jolla Väyrynen voisin saada riittävät takeet mahdollisuuksistaan vaikuttaa keskustan politiikkaan.
– Kerroin, että voisin olla valmis harkitsemaan ehdokkuutta puoluevaltuuston puheenjohtajan tehtävään, jos valinta siirrettäisiin puoluekokoukselle. Pohjois-Pohjanmaan piiri on tehnyt tätä koskevan aloitteen.
Väyrysen mukaan tämä ratkaisu saattaisi auttaa keskustaa menestymään eduskuntavaaleissa.
– Luottamus puolueeseen voisi vahvistua perinteisen kannattajakunnan keskuudessa, ja mukaan voitaisiin saada niitä, jotka ovat tulleet alkiolaisen aatteen kannattajiksi kansalaispuolueen kautta ja niitä, jotka tukivat minua presidentinvaaleissa.
Väyrysen mukaan puoluehallitus, puoluevaltuusto ja puoluekokous voisivat niin halutessaan muuttaa sääntöjä ja saattaa ne uudistettuina voimaan jo Sotkamon kokouksessa.