Päivähoitomaksujen alentaminen asumistukea leikkaamalla ei käy SAK:lle

SAK:n mielestä päivähoitomaksujen alentamiseen pitäisi löytää rahoitus muualta kuin asumistuesta.

SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mielestä Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) esitys päivähoitomaksujen alentamisesta on hyvä, mutta esitys sen rahoittamisesta asumistukea leikkaamalla on huono.

– Sinänsä on ihan hyvä, että päivähoitomaksuja alennettaisiin, mutta rahoitusmalli ei kyllä meille passaa, Eloranta sanoi SAK:n työmarkkinaseminaarissa Rysäkarissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

EK esitti maanantaina, että päivähoitomaksuja alennettaisiin reippaasti. Tulojen huomioon ottamista päivähoitomaksuissa lievennettäisiin ja korkeinta sekä toisesta lapsesta perittävää maksua alennettaisiin.

Maksujen alennuksen EK rahoittaisi laskemalla yleisen asumistuen tasoa ja alentamalla työtulojen kasvun asumistukea leikkaavaa vaikutusta. Lisäksi EK palauttaisi asumiskulujen omavastuun toimeentulotukeen.

Elorannan mielestä EK:n esittämä kohdennus on ”vähän eriparista”.

– Kohdennus on sillä tavalla, että niiltä, joilla nyt jo on kohtalaisen tiukkaa, napattaisiin ja niille, jotka ovat ylemmissä maksuluokissa, kohdennettaisiin päivähoitomaksun alennus, Eloranta sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Elorannan mielestä päivähoitomaksujen alentamiseen pitäisi löytää rahoitus jostain muualta kuin asumistuesta.

Eloranta toteaa, että jotkut ovat esittäneet yritystukien leikkaamista, mikä on yksi vaihtoehto. SAK ei kuitenkaan esitä sitä.

SAK:n mielestä tarvittaisiin perhevapaiden uudistus, joka kannustaisi, ettei lapsia hoidettaisi niin pitkään kotona ja jakaisi hoitovastuun tasaisemmin vanhempien kesken. SAK esitteli oman mallinsa perhevapaiden uudistamiseksi viime keväänä.

Mainos