Alivaltiosihteeri Päivi Nergin mukaan sote- ja maakuntauudistuksen aikataulu pettää, jos eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta ei saa lakipakettia perustuslakivaliokunnalle syyskuun aikana, kertoo Talouselämä.
– Syyskuun aikana on pakko saada ensimmäinen luonnos perustuslakivaliokuntaan. Jos ei saada, niin aikataulu pettää, Päivi Nerg sanoo Talouselämälle.
Nerg jatkaa, että jos lakipaketti ei ole täysistunnon käsittelyssä ja presidentin esittelyssä tämän vuoden puolella, niin uudistus ei tule voimaan tällä hallituskaudella.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää ylimääräisen kokouksen ensi viikon maanantaina 20. elokuuta. Nergin mukaan maanantain kokouksessa ministeriö antaa valiokunnalle viimeisen vastineensa, jossa on käyty läpi kaikki lait ja korjattu 2020 vuodeksi 2021 uudistuksen lykkääntymisen vuoksi. Kaiken muun eduskunta on Nergin mukaan saanut jo.
– Teknisesti ja juridisesti kaiken pitäisi onnistua ennen joulua. Ei ole mitään estettä, Nerg sanoo.