Valtion omistajaohjauksen uudet palkitsemisohjeet ovat palkitsemisjärjestelmäasiantuntija Yrjö Kopran mukaan hyviä. Jatkossa palkitsemispolitiikka tulee kuvata yhtiökokouksessa ja myös toteutunut tulospalkitseminen on perusteltava.
Sen sijaan kieltoa käyttää optioita palkitsemisjärjestelmän osana hän pitää puhtaasti poliittisena linjauksena.
– En löydä sille taloudellista perustelua, hän sanoo Talouselämälle.
Kopran mukaan optioita käytetään edelleen kolmanneksessa pörssiyhtiöistä, vaikka osakepalkkiot ovatkin nostaneet suosiotaan. Esimerkkinä hän nostaa Nokian, joka teki parhaan tuloksensa vuonna 2007, vaikka osakekurssi oli jo pudonnut kolmanneksen.
– Suosittelemme käyttämään optioita, jos yhtiö haluaa mitata pitkäjänteistä kehitystä ja osakkeen vaihto on suurta.