Palkitsemisguru TE:lle: Optiot takaisin Suomeen

Asiantuntija kehuu hallituksen uusia linjauksia valtionyhtiöiden johdon palkitsemisessa.

Valtion omistajaohjauksen uudet palkitsemisohjeet ovat palkitsemisjärjestelmäasiantuntija Yrjö Kopran mukaan hyviä. Jatkossa palkitsemispolitiikka tulee kuvata yhtiökokouksessa ja myös toteutunut tulospalkitseminen on perusteltava.

Sen sijaan kieltoa käyttää optioita palkitsemisjärjestelmän osana hän pitää puhtaasti poliittisena linjauksena.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

– En löydä sille taloudellista perustelua, hän sanoo Talouselämälle.

Kopran mukaan optioita käytetään edelleen kolmanneksessa pörssiyhtiöistä, vaikka osakepalkkiot ovatkin nostaneet suosiotaan. Esimerkkinä hän nostaa Nokian, joka teki parhaan tuloksensa vuonna 2007, vaikka osakekurssi oli jo pudonnut kolmanneksen.

– Suosittelemme käyttämään optioita, jos yhtiö haluaa mitata pitkäjänteistä kehitystä ja osakkeen vaihto on suurta.

Mainos