Pandemia ei ole vahingoittanut Ruotsi-kuvaa, ministeri väittää

Ulkoministeri uskoo maansa koronalinjan osoittautuvan vielä menestykseksi.

Kansainvälistä huomiota saanut koronastrategia ei ole vahingoittanut Ruotsi-kuvaa, sanoo maan ulkoministeri Ann Linde SVT:n haastattelussa. Ruotsalaisministerin mukaan kansainvälinen uutisointi maan koronatoimien tiimoilta on päinvastoin ollut ”neutraalia”.

Ruotsin vapaaehtoisuuteen ja suosituksiin nojaava koronalinja on herättänyt maailmalla runsaasti keskustelua. Ruotsin tartunta- ja kuolinluvut ovat moninkertaiset muihin pohjoismaihin verrattuna.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ulkoministeri kuitenkaan puolustaa strategiaa.

–  Tiedän, että joissakin piireissä on suosittua sanoa meidän saaneen paljon kritiikkiä ulkomailla, Ann Linde sanoo Ruotsin television haastattelussa.

–  Jos asiaa katsoo, on se ollut hyvin neutraalia, Linde sanoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kysymykseen, eikö Ruotsi-kuva pandemia-aikana ole kuitenkin ollut kielteinen, ministeri vastaa torjuvasti.

–  Ei, sitä se ei ole ollut. On tiedettävä mistä puhutaan.

Linden mukaan viranomaisten keräämät kyselytulokset eivät puolla väitettä. Ministeri uskoo Ruotsin koronastrategian osoittautuvan vielä menestykseksi.

Mainos