Kansainvälistä huomiota saanut koronastrategia ei ole vahingoittanut Ruotsi-kuvaa, sanoo maan ulkoministeri Ann Linde SVT:n haastattelussa. Ruotsalaisministerin mukaan kansainvälinen uutisointi maan koronatoimien tiimoilta on päinvastoin ollut ”neutraalia”.
Ruotsin vapaaehtoisuuteen ja suosituksiin nojaava koronalinja on herättänyt maailmalla runsaasti keskustelua. Ruotsin tartunta- ja kuolinluvut ovat moninkertaiset muihin pohjoismaihin verrattuna.
Ulkoministeri kuitenkaan puolustaa strategiaa.
– Tiedän, että joissakin piireissä on suosittua sanoa meidän saaneen paljon kritiikkiä ulkomailla, Ann Linde sanoo Ruotsin television haastattelussa.
– Jos asiaa katsoo, on se ollut hyvin neutraalia, Linde sanoo.
Kysymykseen, eikö Ruotsi-kuva pandemia-aikana ole kuitenkin ollut kielteinen, ministeri vastaa torjuvasti.
– Ei, sitä se ei ole ollut. On tiedettävä mistä puhutaan.
Linden mukaan viranomaisten keräämät kyselytulokset eivät puolla väitettä. Ministeri uskoo Ruotsin koronastrategian osoittautuvan vielä menestykseksi.