Panimoala ihmettelee: Missä alkoholilaki viipyy?

Panimojuomien kotimaanmyynti kasvoi hieman alkuvuonna. Alan suurin haaste on juomien tuonti Virosta.

Panimojuomia myytiin tammi-kesäkuussa 2016 yhteensä 375,7 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti kasvoi 9,7 miljoonaa litraa eli 2,6 prosenttia.

Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Captol Investin, Hartwallin, Olvin, Red Bullin, Saimaan Juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Panimojuomien kotimaanmyynti on ollut laskussa pitkään, mutta myynti piristyi kohtalaisen hyvien kesäsäiden ansiosta. Erityisesti kivennäisvesien myynti kasvoi merkittävästi, jopa yli 14 prosenttia.

– Juoma-alan suurin sesonki on kesällä, mutta ala on hyvin riippuvainen säistä. Tänä vuonna lämpimät säät alkoivat onneksi jo hyvissä ajoin toukokuussa, mikä nosti myynnin plussalle, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Alkoholilain muutoksen piti tulla voimaan vuoden alussa

Panimoala odottaa uutta alkoholilakia, jonka piti alun perin tulla voimaan ensi vuoden alusta. Alkoholilakia on valmisteltu pitkään ja hallituspuolueiden linjaukset on tehty jo toukokuussa, mutta laki ei ole vielä edennyt valmistelusta eduskuntaan asti.

– Alalla ihmetellään kovasti, missä laki viipyy ja miksi sitä ei viedä eteenpäin. Toukokuussa vielä annettiin ymmärtää, että laki tulee voimaan vuoden alusta, mutta nyt olemme täysin pimennossa, emmekä tiedä, milloin laki tulee voimaan ja mikä on sen tarkka sisältö. Tilanne on kestämätön yritysten kannalta, kun seuraavan vuoden toimintaa pitäisi suunnitella, eikä ole laista tietoa. Ala kaipaa tietoa sisällöstä ja aikataulusta. Tämä on aivan älytöntä pyörittelyä yhtä alaa kohtaan, Ussa ihmettelee.

Panimoala pitää keväällä laadittuja alkoholilain linjauksia hyvinä. Ne luovat kasvun mahdollisuuksia kotimaiselle teollisuudelle ja vievät suomalaista juomakulttuuria maltillisen askeleen eurooppalaista kohti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Panimoalan suuri haaste on juomien matkustajatuonti Virosta ja laivoilta. Uusi laki järkeistäisi nykytilannetta. Pellervon taloustutkimuksen mukaan nelosoluen myynti kaupoissa vähentäisi matkustajatuontia. Juomia hankittaisiin aiempaa enemmän kotimaasta ja samalla verot maksettaisiin tänne, missä haitatkin hoidetaan.

– Suomen korkea alkoholivero on ensisijainen syy mittavaan juomien matkustajatuontiin, mutta kilpailua lisäämällä vaikutetaan hintatasoon ja vähennetään kuluttajien tarvetta hakea juomia. Seuraavaksi pitäisi tarkistaa verotasoa vastaamaan eurooppalaista tasoa, Ussa toteaa.

Vaikka alkoholijuomien matkustajatuonti on nyt hieman laskenut, on oluen, siiderin ja long drink -juomien matkustajatuonti pysytellyt vuodesta 2013 lähtien ennätyksellisen korkealla tasolla. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on peräänkuuluttanut hallitukselta toimia matkustajatuonnin hillitsemiseksi.

Mainos