Parkkipaikkaverolle tyrmäys: Suoraan silppuriin

Keskustan Petri Honkosen mukaan työpysäköintiä ei ruveta verottamaan.
Pysäköinnin verotusta esitettiin valtioneuvoston selvityksessä. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Pysäköinnin verotusta esitettiin valtioneuvoston selvityksessä. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen tyrmää esityksen työpysäköinnin säätämisestä veronalaiseksi eduksi.

– Ilmaista pysäköintiä ei sovi verottaa. Koko ehdotus on arkitodellisuudesta vieraantunut, Honkonen toteaa tiedotteessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Honkosen mukaan pysäköinnin verottamisen sijaan on huolehdittava siitä, että pysäköintitilaa riittää ja liian hanakasti operoivat parkkifirmat pysyvät kurissa.

– Työssä ja arjessa auto on monille suomalaisille välttämätön. Tavallisen autoilijan arkea ei pidä uusilla vipstaakeilla sotkea, Honkonen sanoo.

Myös kokoomuksen kansanedustaja Heikki Vestman lyttäsi valtioneuvoston selvitykseen kävelyn ja pyöräilyn edistämisestä sisältyneen esityksen tuoreeltaan.

– Hallituksessa suunnitellaan jälleen uusia toimia ahkeruuden kannusteiden romuttamiseksi. Tämä työllisyyden vastainen hanke on kuopattava heti, Heikki Vestman sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Valtioneuvoston selvityksen mukaan työnantajien tulisi myös vähentää ilmaisten parkkipaikkojen tarjontaa työntekijöilleen erityisesti kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla.

Vestman piti esitystä järjettömänä.

– Veronalainen tai omakustanteinen työpysäköinti tarkoittaisi merkittävää lisälaskua työntekijälle, Vestman sanoi

Mainos