Sisäministeri Paula Risikko (kok.) kertoo, ettei Suomi neuvottele uudesta väliaikaisesta rajasopimuksesta Venäjän kanssa.
Nykyisellä, määräaikaiseksi ja kertaluontoiseksi tarkoitetulla sopimuksella puututtiin laittomaan maahantuloon Sallan ja Raja-Joosepin rajanylityspaikoilla sen jälkeen, kun itärajan yli saapui marras–helmikuussa 1 713 turvapaikanhakijaa. Aiemmin Venäjä oli estänyt ilman asianmukaisia papereita liikkuneiden siirtolaisten pääsyn rajalle.
– Tilanne rajalla on vakaa, mikä on todettu rajaviranomaisten kesken eri tapaamisissa, Risikko vastasi HS:lle sähköpostitse.
Rajavartiolaitoksen mukaan tilanne pohjoisella itärajalla on nyt palannut ”kutakuinkin normaaliksi”. Rajalle tulee enää vain muutamia turvapaikanhakijoita kuukaudessa.
Rajatarkastusyksikön päällikkö, everstiluutnantti Tuomas Laosmaa sanoo Rajavartiolaitoksen jatkavan toimintaansa, kuten ennen sopimuksen voimaantuloa.
Sopimuskaudella Suomen ja Venäjän pohjoisen rajan ovat saaneet ylittää vain Suomen, Venäjän ja Valko-Venäjän kansalaiset sekä heidän perheenjäsenensä.
Rajavartiolaitos on kuluneen viiden kuukauden aikana joutunut estämään rajanylityksen Suomesta Venäjälle 145 ihmiseltä, joista valtaosa on ollut EU:n kansalaisia.