Paula Risikko: Valinnanvapauden lisääntyminen ei saa jäädä vain terveydenhuoltoon

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko haluaa lisätä kuntalaisten valinnanvapautta palveluissa.

Terveydenhuoltolain tuoma potilaan mahdollisuus valita hoitopaikkansa laajeni tänä vuonna koko maahan. Potilas voi nyt valita minkä tahansa suomalaisen terveyskeskuksen tai sairaalan terveyspalveluita tarvitessaan.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok.) mukaan valinnanvapauden lisääntyminen ei saa jäädä vain terveydenhuoltoon tai toisen asteen koulutukseen, vaan kuntalaisella pitää olla mahdollisuus valita palveluntuottaja myös muissa kuntalaisen tarvitsemissa palveluissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

”Raha seuraa asukasta – malli mahdollistaisi valinnanvapauden laajentamisen kaikille aloille”, Risikko sanoo tiedotteessaan.

Risikon mukaan valinnanvapautta on Ruotsissa vahvistettu muun muassa valinnanvapauslailla. Myös Suomeen tarvitaan hänen mielestään valinnanvapautta edistävää yleislainsäädäntöä. Valinnanvapauden laajentamista ja sen tukemista lainsäädännöllä selvitetään hänen mukaansa kuntaosastolla.

”Toivon, että valinnanvapaudesta käytäisiin aitoa keskustelua eikä heti lähdettäisi tyrmäämään asiaa.”

Mainos