Paula Risikon mielestä tarvitaan valinnanvapautta tukevaa lainsäädäntöä

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon mukaan Suomeen tarvitaan vielä uutta valinnanvapautta tukevaa lainsäädäntöä. Hänen mukaansa rahan tulisi seurata potilasta.

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon (kok.) mukaan valinnanvapauden lisääntyminen ei saa jäädä vain terveydenhuoltoon, vaan asiakkailla pitää olla mahdollisuus valita palveluntuottaja myös vanhustenhuollossa, vammaispalveluissa ja kuntoutuksessa.

”Raha seuraa potilasta” -malli mahdollistaisi valinnanvapauden laajentamisen myös näille aloille, Risikko totesi puheessaan Lapualla sunnuntaina.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

”Jotta valinnanvapaus aidosti toteutuisi, asiakkaan pitää voida valita myös muita kuin kunnan tuottamia palveluja. Vaikka palvelujen järjestämisvastuu on jatkossakin kunnalla, palveluja voivat tuottaa sekä kunta, yritykset että järjestöt. Kun asiakkaat voisivat vapaasti valita itselleen parhaan palvelun tuottajasta riippumatta, kilpailu lisäisi palvelujen laatua ja pitäisi kustannukset kurissa. Näin saadaan parhaat hyödyt niin potilaalle kuin laajemmin koko kansanterveydelle”, ministeri sanoi.

Ruotsissa valinnanvapautta on Risikon mukaan vahvistettu muun muassa valinnanvapauslailla.

”Myös Suomeen tarvitaan vielä uutta valinnanvapautta tukevaa lainsäädäntöä. Vahvistamalla potilaan valinnanvapautta vahvistetaan koko sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän toimivuutta”.

Mainos