Keskustan kansanedustajat Pekka Puska ja Hannakaisa Heikkinen vaativat Sipilän hallitukselta toimia energiajuomien rajoittamiseksi alle 15-vuotiailta.
Energiajuomien rajoittamiseksi alle 15-vuotiailta on kansanedustajien mukaan kolme keinoa. Ensiksi lainsäädäntöä voidaan muuttaa niin, että alle 15-vuotiaille ei saa myydä energiajuomia.
Toiseksi kaupanala voi tehdä sopimuksen valtion kanssa, etteivät kaupat myy energiajuomia alle 15-vuotiaille.
Kolmantena mahdollisena keinona valtio voi määrätä huomattavan korkean haittaveron energiajuomille, jolloin korkeamman myyntihinnan vuoksi energiajuomien käyttäminen vähenee kauttaaltaan ja myös alle 15-vuotiailla.
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokuntaan kuuluvat Heikkinen ja Puska ovat jättäneet asiasta hallitukselle kirjallisen kysymyksen.
Kansanedustajat perustelevat vaatimustaan sillä, että kofeiinia sisältävillä energiajuomilla on todettu monia terveyttä haittaavia tekijöitä, jotka liittyvät kofeiinin lisäksi energiajuomien sokeripitoisuuteen ja happamuuteen sekä mahdollisesti erilaisiin muihin ainesosiin.
Terveyshaitat voivat näkyä monin eritavoin, kuten painonnousuna, uniongelmina, levottomuutena, heikentyneenä hammasterveytenä tai sydänperäisinä vaivoina. Erityisen suuri riski piilee alkoholin ja energiajuomien yhteiskäytössä. Energiajuomista johtuvat terveyshaitat korostuvat lapsilla ja nuorilla, jotka ovat usein niiden suurkuluttajia.