Kaikki sairaat eivät saa Suomessa ajoissa hoitoa, kertoo Kuluttaja. Lehden mukaan joka vuosi kuolee tuhansia ihmisiä, jotka olisivat olleet pelastettavissa.
– Esimerkiksi syöpään kuolevien määrää voitaisiin vähentää paremmilla seulonnoilla. Lisäksi moni kroonisista taudeista, kuten diabeteksesta ja astmasta, johtuva kuolema voitaisiin välttää. Näin sanoo Kuluttajan haastattelema THL:n tutkija Sonja Lumme.
Suomalainen terveydenhuolto on lehden mukaan yksi OECD-maiden eriarvoisimmista. Köyhimmillä suomalaisilla on 3–5-kertainen riski kuolla hoidon puutteeseen kuin varakkaammilla.
Terveydenhuoltoa vaivaa Potilasliiton puheenjohtajan Paavo Koistisen mukaan pelon ilmapiiri. Potilaat eivät uskalla nostaa epäkohtia esiin, koska he pelkäävät hoidon kärsivän.
Sote-uudistuksen myötä markkinoille näyttäisi Kuluttajan mukaan olevan tulossa uusia terveydenhuollon yrityksiä. Tämä voi professori Risto Roineen mielestä vaarantaa potilasturvallisuuden.