”Pelon ilmapiiri” – Kuluttaja: Kaikki sairaat eivät saa Suomessa ajoissa hoitoa

Hoidon puutteeseen kuolee Suomessa Kuluttajan mukaan joka vuosi tuhansia ihmisiä, jotka olisivat olleet pelastettavissa.

Kaikki sairaat eivät saa Suomessa ajoissa hoitoa, kertoo Kuluttaja. Lehden mukaan joka vuosi kuolee tuhansia ihmisiä, jotka olisivat olleet pelastettavissa.

– Esimerkiksi syöpään kuolevien määrää voitaisiin vähentää paremmilla seulonnoilla. Lisäksi moni kroonisista taudeista, kuten diabeteksesta ja astmasta, johtuva kuolema voitaisiin välttää. Näin sanoo Kuluttajan haastattelema THL:n tutkija Sonja Lumme.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

Suomalainen terveydenhuolto on lehden mukaan yksi OECD-maiden eriarvoisimmista. Köyhimmillä suomalaisilla on 3–5-kertainen riski kuolla hoidon puutteeseen kuin varakkaammilla.

Terveydenhuoltoa vaivaa Potilasliiton puheenjohtajan Paavo Koistisen mukaan pelon ilmapiiri. Potilaat eivät uskalla nostaa epäkohtia esiin, koska he pelkäävät hoidon kärsivän.

Sote-uudistuksen myötä markkinoille näyttäisi Kuluttajan mukaan olevan tulossa uusia terveydenhuollon yrityksiä. Tämä voi professori Risto Roineen mielestä vaarantaa potilasturvallisuuden.

Mainos