Perussuomalaisten eduskuntaryhmä haluaa tiedotteensa mukaan kumota jätevesiasetuksen.
Lain suurimpana valuvirheenä on heidän mukaansa ”valmistajavastuun puuttuminen, mikä mahdollistaa ylihintaisten ja toimimattomien jäteveden puhdistusmenetelmienmyynnin viemäriverkoston ulkopuolisille kiinteistöille”.
Jätevesiasetus säädettiin 2011 Matti Vanhasen (kesk.) hallituksen aikana. Se määräsi haja-asutusalueen rakennuksille omat jätevesilaitokset, mikä aiheutti etenkin maaseudulla paljon kritiikkiä. Julkisuudessa kasvot asetukselle antoi silloinen ympäristöministeri, kansanedustaja Paula Lehtomäki (kesk.).
Tiedotteessa vaaditaan ”viranomaisten toiminnasta kansalaisille aiheutuneen vahingon ja vastuukysymysten selvittämistä” ja katsotaan, että ”näissä olosuhteissa ei kansalaisten oikeusturvaa pystytä takaamaan muutoin kuin kumoamalla voimassaoleva jätevesiasetus”.