Perussuomalaiset kumoaisivat keskustan jätevesiasetuksen

Perussuomalaisten mukaan kiistelty jätevesiasetus on peruttava. He ovat jättämässä lakialoitteen sen kumoamiseksi.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä haluaa tiedotteensa mukaan kumota jätevesiasetuksen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lain suurimpana valuvirheenä on heidän mukaansa ”valmistajavastuun puuttuminen, mikä mahdollistaa ylihintaisten ja toimimattomien jäteveden puhdistusmenetelmienmyynnin viemäriverkoston ulkopuolisille kiinteistöille”.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Jätevesiasetus säädettiin 2011 Matti Vanhasen (kesk.) hallituksen aikana. Se määräsi haja-asutusalueen rakennuksille omat jätevesilaitokset, mikä aiheutti etenkin maaseudulla paljon kritiikkiä. Julkisuudessa kasvot asetukselle antoi silloinen ympäristöministeri, kansanedustaja Paula Lehtomäki (kesk.).

Tiedotteessa vaaditaan ”viranomaisten toiminnasta kansalaisille aiheutuneen vahingon ja vastuukysymysten selvittämistä” ja katsotaan, että ”näissä olosuhteissa ei kansalaisten oikeusturvaa pystytä takaamaan muutoin kuin kumoamalla voimassaoleva jätevesiasetus”.

Mainos