Perussuomalaiset pitävät piirikuntia ratkaisuna ”sotesotaan”

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän mielestä "sotesodan" ratkaisumalliksi kävisivät piirikunnat.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän tiedotteen mukaan ”Hallituksen sotesoppa on kiehunut yli. Siitä voidaan käyttää jo nimitystä sotesota, sillä niin eri suuntiin kokoomus ja demarit nyt vetävät”. Eduskuntaryhmän mukaan on ”suorastaan edesvastuutonta, että kun kunnissa valmistellaan lausuntoja hallituksen sotelinjauksista, niin samaan aikaan kokoomuksen taholla valmistellaan täysin erilaista ratkaisua”.

”Vapaavuoren johdolla kokoomus haluaa keskittää erikoisssairaanhoidon viidelle ylisuurelle erityisvastuualueelle. Tällä linjauksellaan kokoomus kieltää kaiken sen, minkä se on tähän saakka väittänyt olevan sekä toiminnallisesti että taloudellisesti kaikkein järkevintä. Kokoomus vetää maton sekä hallituksen että itsensä jalkojen alta”.

Mainos - sisältö jatkuu alla
Mainos - sisältö jatkuu alla

”Soteuudistuksen keskeinen lähtökohta oli perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon eli kahden hoitotason yhdistäminen niin, että nykyiset ongelmat poistuisivat. Jos Vapaavuoren malli toteutuisi, se tarkoittaisi vain nykytilanteen pahenemista”, tiedotteessa todetaan.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän mielestä sairaanhoitopiireistä pitää muodostaa piirikuntia, jotka ensi vaiheessa hoitaisivat erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon. ”Myöhemmin piirikunnalle siirrettäisiin myös muut peruskuntaa laajemman väestöpohjan vaatimat palvelut. Loput tehtävät hoituisivat peruskuntien toimesta niin kuin tähänkin saakka”, PS ehdottaa.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Petteri Orpo on kiistänyt väitetyn linjamuutoksen sote-uudistuksessa. Hänen mukaansa kokoomus on täysin sitoutunut ratkaisun löytämiseen.

Mainos