Perustuslakivaliokunta ei pystynyt vielä perjantaina saamaan aikaiseksi lausuntoa kuntarakennelaista. Asian puimista jatketaan tiistaina.
Perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtajan Outi Mäkelän mukaan valiokunnalla on ”aika isojakin kysymyksiä vielä auki”.
Päästäänkö sopuun tiistaina, tätä hän ei lähtenyt veikkailemaan.
– Onhan tämä aika tulehdusherkkä asia. Nyt oli varmaan hyvä ottaa hengähdystauko. Hengitellään nyt viikonloppu rauhassa.
Mäkelä ei halunnut mennä yksityiskohtiin, mutta piti tärkeänä yhteisymmärryksen löytymistä, myös oppositiopuolueiden kanssa.
– Tämä on sellainen asia, jossa toivotaan mahdollisimman vähän politikointia, Mäkelä korosti.
Samaa painotti myös perustuslakivaliokunnan jäsen Pia Kauma (kok.):
– Tärkeää olisi saada aikaan mahdollisimman suuri yhteisymmärrys.