Perustuslakivaliokunta sai valmiiksi sote-lausuntonsa

Valiokunnan mukaan muutokset lakiesitykseen voidaan tehdä eduskunnassa.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta on saanut valmiiksi odotetun lausuntonsa sote-uudistuksen valinnanvapaudesta.

Valiokunta aloitti asiasta tiedotustilaisuuden kello 16.15.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Perustuslakivaliokunnan lausunto määrittää sote-uudistuksen jatkokäsittelyä. Poliittisesti kiinnostavinta on, mitä valiokunta lausuu niin sanotusta menorajoittimesta, jolla on tarkoitus varmistaa, että sote-uudistuksella saavutetaan kolmen miljardin euron säästöt vuoteen 2030 mennessä.

Julkisuuteen vuodetun lausuntoluonnoksen mukaan valiokunta pitäisi menorajoitinta perustuslainvastaisena.

Poliittisesti merkityksellistä on myös se, mitä valiokunta linjaa valinnanvapauden voimaantuloaikataulusta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kokoomuksen puheenjohtajan, valtiovarainministeri Petteri Orpon mukaan kokoomuksen reunaehtoja uudistukselle ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen, hallitusohjelmassa sovittu maakuntapohja, lääkäriin pääsyn sujuvoittaminen eli valinnanvapaus ja kolmen miljardin säästöt.

Petteri Orpo sanoi Verkkouutisille alkuviikosta toivovansa, ettei menoleikkuria todeta perustuslain vastaiseksi.

LUE MYÖS:
Tästä juridisessa arvioinnissa on kyse: Onko sote-menoleikkuri liian tiukka?

Mainos