Eduskunnan perustuslakivaliokunta on saanut valmiiksi odotetun lausuntonsa sote-uudistuksen valinnanvapaudesta.
Valiokunta aloitti asiasta tiedotustilaisuuden kello 16.15.
Perustuslakivaliokunnan lausunto määrittää sote-uudistuksen jatkokäsittelyä. Poliittisesti kiinnostavinta on, mitä valiokunta lausuu niin sanotusta menorajoittimesta, jolla on tarkoitus varmistaa, että sote-uudistuksella saavutetaan kolmen miljardin euron säästöt vuoteen 2030 mennessä.
Julkisuuteen vuodetun lausuntoluonnoksen mukaan valiokunta pitäisi menorajoitinta perustuslainvastaisena.
Poliittisesti merkityksellistä on myös se, mitä valiokunta linjaa valinnanvapauden voimaantuloaikataulusta.
Kokoomuksen puheenjohtajan, valtiovarainministeri Petteri Orpon mukaan kokoomuksen reunaehtoja uudistukselle ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen, hallitusohjelmassa sovittu maakuntapohja, lääkäriin pääsyn sujuvoittaminen eli valinnanvapaus ja kolmen miljardin säästöt.
Petteri Orpo sanoi Verkkouutisille alkuviikosta toivovansa, ettei menoleikkuria todeta perustuslain vastaiseksi.
LUE MYÖS:
Tästä juridisessa arvioinnissa on kyse: Onko sote-menoleikkuri liian tiukka?