Valtiovarainministerinä tänään aloittanut Petteri Orpo (kok.) sanoi eduskunnan täysistunnossa, että hallituksella on elokuun budjettiriiheen asti aikaa löytää järkevämpi malli päivähoitomaksujen korotukseen. Asiaa koskevan lain käsittely keskeytettiin eduskunnassa viime viikolla.
– Asiaan palataan syksyllä, Orpo sanoi ja kehotti edustajia malttamaan mielensä.
Kansanedustaja Sari Essayah (kd.) pyysi Orpoa lupaamaan, että päivähoitomaksujen korotus vedetään kokonaan pois.
Hallituksen alkuperäisen esityksen seurauksena varhaiskasvatuksen enimmäismaksua olisi nostettu 22 prosentilla eli 64 eurolla. Hallitus perusteli lain käsittelyn keskeyttämistä sillä, että hallituksen korotuksella tavoittelemat säästöt eivät olisi toteutuneet, koska kunnat eivät olisi korottaneet päivähoitomaksujaan.