Sinisten puoluesihteeri Matti Torvinen ja sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila (sin.) väittivät vappupuheissaan, että kokoomus ajoi kehysriihessä työehtosopimusten yleissitovuudesta luopumista.
Sinisten mukaan he onnistuvat estämään yleislakon, joka kokoomuksen väitetystä vaatimuksesta olisi seurannut.
Kokoomuksen puheenjohtajan, valtiovarainministeri Petteri Orpon mukaan näin ei todellakaan ollut.
– Yleissitovuuden haastaminen kehysriihen yhteydessä ei pidä paikkaansa, Orpo sanoi eduskunnassa.
Orpon mukaan kokoomus keskusteli kehysriihessä ”hyvinkin voimakkaasti” hallitusohjelman kirjauksesta koskien paikallisen sopimisen ulottamista järjestäytymättömään kenttään työaikalain uudistuksen yhteydessä.
– Siinä ei valitettavasti ollut mahdollisuuksia edetä, mutta löytyi ratkaisu alle 20 hengen yritysten työllistämisen kynnyksen alentamisesta ja sitä kautta sitten edettiin, Orpo totesi.
Hallitus päätti kehysriihessä, että työaikalaki uudistetaan, mutta järjestäytymättömät eli työnantajaliittoihin kuulumattomat yritykset eivät voi soveltaa lakia paikallisesti.
Siniset edellyttivät neuvotteluissa, että järjestäytymättömissäkin yrityksissä sopijaosapuolena on oltava luottamusmies, mikäli työehtosopimuksessa näin edellytetään, jotta yritykset voivat tehdä paikallisen sopimuksen.
Kokoomus ja keskusta olisivat olleet valmiita siihen, että järjestäytymättömissä yrityksissä sopijaosapuoleksi kelpaisi myös luottamusvaltuutettu tai muu henkilöstön edustaja, koska järjestäytymättömissä yrityksissä ei lähtökohtaisesti ole luottamusmiestä.
LUE MYÖS:
Paikallinen sopiminen ei laajene – siniset piti kiinni luottamusmieslukosta (VU 11.4.2018)