Kokoomuksen puheenjohtajan, valtiovarainministeri Petteri Orpon mukaan kokoomuksen eduskuntaryhmä hyväksyi muutetut sote-linjaukset yksimielisesti.
– Triossa sovitut linjaukset hyväksyttiin jatkotyön pohjaksi, Orpo sanoi toimittajille poistuessaan eduskuntaryhmän kokouksesta.
Hallituspuolueiden puheenjohtajat sopivat tänään aamulla, että sote- ja maakuntauudistus lykkääntyy vuodella, uudistukselle varataan riittävät taloudelliset resurssit ja maakuntavaalit siirtyvät toukokuulle.
Orpon mukaan keskustelu kokoomuksen ryhmässä ei ollut kriittistä.
– Enemmänkin harmittaa se, että tämä uudistus venyy ja tässä on näitä vaiheita niin paljon. Toivotaan, että päästäisiin eteenpäin, Orpo kuvaili.
Toisaalta ryhmässä nähtiin hyvänä puolena se, että maakunnat saavat lisäaikaa järjestelmän käyttöönottoon ja kokoomukselle erityisen tärkeää on se, että maakunnat pystyvät valmistautumaan valinnanvapauden käyttöönottoon.
– Kun vastineessa todettiin, että jos maakunta on valmis, voi ottaa valinnanvapauden jo aikaisemmin käyttöön. Uskomme, että moni maakunta tulee olemaan valmis.
Kriitikoilla entiset mielipiteensä
Orpolta kysyttiin kelpaako sote-uudistus myös niille kokoomuksen kansanedustajille, jotka ovat sitä julkisesti vastustaneet.
– Heillä on varmaan heidän entiset mielipiteensä. Heidän kanssaan jatketaan keskusteluja. He osallistuvat kyllä hyvin aktiivisesti ryhmän keskusteluihin ja saavat informaatiota. Toivon, että heidän kantansa viisastuu matkan varrella, kun esitys kehittyy, Orpo sanoi.
Orpon mukaan kokoomuksen eduskuntaryhmä on hyvin rauhallinen, jopa helpottunut siitä, että sote-uudistus lykkääntyy eikä ole enää painetta tehdä nopeaa ratkaisua.
Maakuntavaalien osalta kokoomus oli Orpon mukaan todennut, että ryhmä tavoittelee sitä, että maakuntavaalit järjestetään eurovaalien yhteydessä.
– Siihen tavoitteeseen sitouduttiin. Meidän täytyy tehdä ripeää, mutta huolellista lainsäädäntötyötä, että lait ovat eduskunnassa tämän vuoden puolella hyväksytty. Silloin se on mahdollista.