Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ihmettelee, että jakovaara on levinnyt oppositiosta myös hallituspuolue sinisiin, Lännen Media kertoo.
Sinisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo ehdotti tällä viikolla, että indeksijäädytykset lopetettaisiin vuoden 2019 alusta, koska talous kasvaa yli odotusten ja jakovaraa on kohtuullisesti.
– Hallituspuolue voi esittää tavoitteitaan riiheen, mutta sovitusta täytyy pitää kiinni. Joudun muistuttamaan siitä, että ei ole mitään jakovaraa, Orpo sanoi LM:lle.
Orpon mielestä Simon Elon lausunnot ovat poliittinen manööveri, eivätkä ne horjuta hallituksen uskottavuutta.
– Olen kokenut, että trion piirissä on yksimielisyys siitä, että näihin (indeksijäädytyksiin) ei kosketa.
Orpo kertoi, että hallitus aikoo tarkentaa ensi viikon kehysriihessä sitä, mitä hyväksytään työttömän aktiivitoimiksi. Lisäksi hallitus aikoo varmistaa, että TE-toimistoissa on riittävästi henkilöstöä hoitamassa aktiivimallin palveluja.
Hallituksen piirissä valmistellaan kehysriiheen laajasti toimia, joilla työttömät ja avoimet työpaikat saadaan kohtaamaan. Orpon mukaan tarvitaan sekä muuntokoulutusta että työllistymisvalmiuksia lisäävää koulutusta.