Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) mielestä lopputulema EU-parlamentin paikkajaosta on Suomen kannalta hyvä.
– On syntymässä ratkaisu, jossa neljätoista maata saa lisäpaikkoja ja Suomi on siinä mukana. Tämä vahvistaa meidän asemaa, Orpo sanoi eduskunnassa toimittajille.
Alunperin Suomella oli tiukka kanta, että Britannialta vapautuvia meppipaikkoja pidä täyttää.
EU-ministerivaliokunta linjasi tänään, että jos jäsenmaiden välillä löytyy yhteisymmärrys, Suomi ei tule yksin kaatamaan esitystä Euroopan parlamentin paikkajaossa brexitin jälkeen. Kompromissiesityksessä Britannian 73 paikasta 27 paikkaa jaettaisiin, jolloin myös Suomi saisi yhden lisäpaikan.
Sinisten ministerit Sampo Terho ja Timo Soini jättivät ministerivaliokunnan kokouksessa päätökseen eriävän mielipiteen. Terho lähetti aamupäivällä tiedotteen, jossa hän syytti Suomea antautumisesta ja sanoi, että pääministeri Juha Sipilällä (kesk.) petti kantti.
Sinisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo puolestaan sanoi omassa tiedotteessaan, että keskusta ja kokoomus antautuivat pöhöttyvän EU:n edessä.
– Minusta tämän päiväinen operaatio oli melko mauttomasti hoidettu, Orpo sanoo.
”Älytön hässäkkä”
Orpo kysyy, kuka tässä mahtoi hävitä, kun on väitetty, että Suomi on antanut periksi tai taipunut.
– Oliko se Suomi, hallitus vai joku muu?
Orpon mielestä hallitus on toiminut asiassa oikein ja järkevästi.
– Minusta tästä järjestetty hässäkkä on aika älytön, Orpo toteaa.
Sinisten mielestä Suomen olisi pitänyt jäädä vastustamaan vaikka yksin vapautuvien paikkojen jakamista. Päätös paikkojen jaosta täytyy tehdä kesäkuun Eurooppa-neuvostossa yksimielisesti.
Pääministeri Juha Sipilä puolustautui sinisten syytöksiltä toteamalla, että parlamenttipaikkojen vähentäminen 73 paikan sijaan 46 paikalla on vähäinen asia suurten kysymysten, kuten EMU, maahanmuutto, brexit, budjetti ja kauppapolitiikka, rinnalla.
Veto-oikeuden käyttäminen tässä asiassa olisi Sipilän mielestä edesvastuutonta. Sipilä rinnasti asian koiraveroon.