Petteri Orpo: Sauli Niinistö ansaitsee toisen kauden – kokoomus on täysillä mukana

Kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon mukaan kokoomus tukee täysillä tasavallan presidentti Sauli Niinistöä toiselle kaudelle.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö haluaa mittauttaa kannatuksensa presidentiksi asettumalla valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi.

– Tasavallan presidentti Sauli Niinistö asettuu ehdolle. Suomi tarvitsee ja Sauli Niinistö ansaitsee toisen kauden. Kokoomus on täysillä mukana, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo tviittasi Niinistön tiedotustilaisuuden aikana.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Perustuslain mukaan presidentinvaaleihin ehdokkaan voi asettaa joko rekisteröity puolue tai valitsijayhdistys, jonka on perustanut vähintään 20 000 äänioikeutettua.

Niinistö sanoi tiedotustilaisuudessa, ettei hän sano ei kokoomukselle. Niinistön mukaan jos kokoomus on valmis kannattamaan häntä, tietysti se on tervetullutta.

– Kokoomuksella on täysi valtuus nimetä kenet tahansa ehdokkaakseen, Niinistö sanoi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Niinistön mukaan Orpo ei nähnyt mitään ihmettelemistä siitä, että Niinistö haluaa asettua valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi.

Niinistö perusteli ratkaisuaan lähteä valitsijayhdistyksen ehdokkaaksi sillä, ettei presidentinvaalissa ole kyse puoluepolitiikasta.

Niinistö sanoi pitävänsä kiinni siitä, että jos valitsijayhdistystä ei saada kasaan, niin ”mitäpä minä niissä vaaleissa tekemään”.

Mainos