Petteri Orpo: Suomen Nato-kannan pitää olla selvä tänä keväänä

Kokoomusjohtajan mukaan puolustusliiton jäsenyys vakauttaisi koko Euroopan turvallisuutta.
Petteri Orpo. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Petteri Orpo. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon mukaan Suomen turvallisuusjärjestelyissä tapahtuu nyt paljon. Suomen Nato-kannan hän haluaa selviävän tämän kevään aikana.

– Kokoomus on kannattanut Naton jäsenyyttä 16 vuotta. Nyt on meidän aikamme toimia, Orpo totesi europarlamentin EPP-ryhmän kokouksessa Strasbourgissa pitämässään puheenvuorossa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Orpo kertoi kaikkien puolueiden sopineen parlamentaarisesta prosessista, jossa käsitellään uusia turvallisuus- ja puolustuslinjauksia.

– Tämän prosessin lopuksi meillä pitää olla kansallinen kanta Naton jäsenyyteen. Haluan tämän prosessin olevan hyvin nopea. Valmista pitää olla mahdollisimman pian, hän jatkoi.

Suomen Nato-jäsenyys lisäisi Petteri Orpon mukaan turvallisuutta pohjoisessa Euroopassa ja vakauttaisi näin koko Eurooppaa.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus on antamassa lähiaikoina eduskunnalle uuden ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän selonteon. Marin totesi keskiviikkona toimittajille, että tarkoituksena on päästä muodostamaan kansallista konsensusta myös Nato-kysymykseen.

Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen kertoi maanantaina Ilta-Sanomille tehneensä aloitteen selonteosta noin viikko sitten. Vanhasen mukaan eduskunnalle tarjotaan ”mahdollisuus käydä aito keskustelu ilman ennakkositoutumista siihen, mikä lopputulos on”. Vanhanen sanoi, ettei hän usko, että hallituksen selonteossa olisi valmiiksi esitystä Nato-kannasta.

Venäjälle on pantava rajat
Poimintoja videosisällöistämme

Petteri Orpo korosti EPP:n ryhmän puheessaan, ettei presidentti Vladimir Putinin Venäjän kanssa ole enää paluuta ”niin kutsuttuun normaaliin”.

– Venäjä tekee Ukrainassa sotarikoksia. Vanhoihin tapoihin tai toiveisiin siitä, että vanha yhteistyö voitaisiin herättää jotenkin kuolleista, ei ole paluuta, hän jatkoi.

Euroopan turvallisuustilanne on Venäjän aloittaman sodan myötä muuttunut Petteri Orpon mukaan pysyvästi huonompaan suuntaan.

– Me emme saa pettää itseämme. Venäjä on osoittanut, ettei se kunnioita lainkaan sääntöperusteista kansainvälistä järjestystä.

Orpon mukaan onkin tärkeää, ettei pakotteista lähdetä lipsumaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Naamarit on riisuttu. Tarvitsemme päinvastoin kovempia pakotteita, ja niiden on oltava voimassa pitkään.

Vaikka Venäjän sotavoima onkin toiminut Ukrainassa odotettua heikommin ja maan talous heikkenee, on Venäjä silti Petteri Orpon mukaan vaarallinen.

– He ovat armottomia ja julmia. Siksi heille on pantava rajat. Taloudelliset ja sotilaalliset rajat.

Mainos