Suomi olisi koronakriisissä voinut tehdä enemmän eurooppalaisilla foorumeilla, sanoo kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo. Erityisen vakavana virheenä Orpo pitää myöhästymistä EU:n yhteishankintasopimuksesta, jonka Suomi allekirjoitti vasta maaliskuun lopussa.
– Minusta oli onnetonta, ja vakava virhe, että Suomen hallitus töpeksi osallistumisen EU:n yhteiseen varustehankintaan, Orpo sanoi EU-parlamentaarikko Henna Virkkusen (kok.) podcastissa.
– Siihen olisi ollut täysin aikaa. Suomi ei ollut osa sopimusta kriisin alettua, mutta koko alkuvuosi oli aikaa reagoida ja lähteä mukaan.
Koronakriisi tulee Orpon mukaan muuttamaan niin Suomea kuin EU:ta. Orpo toivoo Euroopalle tulevaisuudessa yhteistä kykyä ja strategiaa globaalien kriisien, kuten pandemioiden, varalle. Eurooppalainen varautuminen tukee kansallista työtä, Orpo sanoo.
Lauantaina vietetään Eurooppa-päivää. Orpo korostaa EU:n ja eurooppalaisen yhteisön merkitystä Suomelle.
– Olen sanonut joskus, vähän provosoivasti mutta sitä tarkoittaen, että Suomen itsenäisyys ei ole koskaan ollut niin vahvaa kuin nyt kun olemme jäseninä Euroopan Unionissa. Olemme vahvasti olemassa ja osa isoa yhteisöä, Orpo sanoo.