Petteri Orpo: Väite suurituloisten suosimisesta on väärä

Valtiovarainministerin mukaan veropolitiikan suurin hyötyjä on ollut pieni- ja keskituloinen palkansaaja.

Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan hallituksen viesti suomalaisille on, että Suomessa saa ja myös kannattaa tehdä työtä.

– Siksi tässäkään budjetissa kenenkään työn verotus ei kiristy, Petteri Orpo sanoi eduskunnalle avatessaan keskustelun ensi vuoden budjetista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Palkansaajien ja eläkeläisten verotus pysyy lähes ennallaan ensi vuonna, kun otetaan huomioon sosiaalivakuutusmaksujen muutokset.

Verotusta kevennetään 130 miljoonalla eurolla pienituloisia painottaen. Kevennys tehdään korottamalla perusvähennystä, työtulovähennystä sekä valtion- ja kunnallisverotuksen eläketulovähennyksiä.

– Väite, että tämän hallituksen veropolitiikka olisi suosinut suurituloisia, on väärä. Veropolitiikan suurin hyötyjä on ollut pieni- ja keskituloinen palkansaaja. Työn verotusta on kevennetty yhteensä 1,4 miljardilla, Orpo sanoi.

Orpon mukaan tuloverotuksen keventäminen on kannanotto siitä, että työn tekemistä arvostetaan.

– Se on myös viesti, että ihmisten kuuluu saada itse päättää rehellisesti hankkimiensa rahojen käytöstä. Ne ovat ihmisten rahoja, eivät valtion.

Orpon mukaan työ ja yrittäminen sekä säästäminen ja sijoittaminen ovat hyödyllistä ja hyvinvointia luovaa toimintaa.

– Sellaista haluamme verottaa vähemmän. Mieluummin verotamme sellaista toimintaa, josta aiheutuu haittaa ja menetyksiä hyvinvoinnille. Sen vuoksi esimerkiksi turpeen käyttöä ja tupakkaa verotetaan jatkossa entistä tiukemmin, valtiovarainministeri kertoi.

Poimintoja videosisällöistämme

Piensijoittajan osakesäästötili on Orpon mukaan pitkään aikaan ensimmäinen uudistus, joka parantaa tavallisen piensijoittajan asemaa.

– Kyse ei ole pienestä porukasta: Suomessa on jo yli 800[nbsp]000 ihmistä, jotka omistavat osakkeita. Tili avaa tavallisille suomalaisille kannustavan väylän pikkuhiljaa kerryttää vaurautta oman talouden turvaksi.

Budjetti tasapainoon 2020

Vasta tänä vuonna Suomi on saavuttanut BKT:n tasolla mitattuna finanssikriisiä edeltäneen ajan. Kun istuva hallitus aloitti, valtio otti velkaa yli 6 miljardia euroa.

– Olemme saaneet velkaantumiseen taittumaan. Kun nyt pidämme kiinni tästä vastuullisesta talouden linjasta ja tuemme sitä, että yhä useampi suomalainen löytää töitä, on mahdollista, että vuonna 2020 teemme tasapainossa olevan budjetin, Orpo sanoi.

Vuodesta 2015 vuoteen 2019 julkisen talouden rahoitusasema on vahvistumassa yli 5,5 miljardilla eurolla.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Orpo totesi, että oppositiosta on mollattu, että budjetti ei ole tulevaisuusbudjetti.

– Olen täysin eri mieltä. Isompaa tulevaisuustekoa ei ole kuin se, että saamme velaksi elämisen loppumaan. Että lakkaamme elämästä kädet syvällä lastemme taskuissa, Orpo sanoi.

Ensi vuonna valtion velanotto pienenee 1,4 miljardiin. Valtiovarainministeriön viime perjantaina julkaiseman taloudellisen katsauksen mukaan julkinen talous on tasapainossa jo ensi vuonna.

Mainos