Pienpanimoille ei kohta enää riitä korvapuustien tunkeminen tankkiin

Saimaan Juomatehdas haluaa herätellä keskustelua pienpanimotuotteitten laatutasosta.

Yhdysvalloissa on Saimaan Juomatehtaan mukaan useamman vuoden ajan käyty keskustelua pienpanimoiden tuotteitten laatutasosta. Yhtiön mukaan ”samalle kiukaalle lyödään jo Suomessakin löylyä”.

Juoma- ja ruokakirjoittaja Arto Koskelon mielestä laatuongelmat liittyvät monen panimon kohdalla rivakkaan kasvuun aikana, jona markkinoille on tullut paljon uusia toimijoita.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kun buumin alkupamauksen tomu hiljalleen laskeutuu, myös markkinoiden fokus vaihtuu. Korvapuustien tunkeminen tankkiin ei enää ylitä uutiskynnystä. Huomion keskipisteeksi saattaa päätyä sen sijaan toivomattaan, jos markettioluen laatu heittelee häränpyllyä, hän kertoo Saimaan Juomatehtaan tiedotteessa.

Saimaan Juomatehtaan mukaan kaikki panimot, koosta riippumatta, kohtaavat ennemmin tai myöhemmin laatuongelmia.

– Jos olisimme sulkeneet silmämme uuden tuotantolaitoksen alkuaikojen ongelmilta ja jatkaneet itsepäisesti vanhaan malliin, ei panimoamme todennäköisesti enää olisi, ei ainakaan tässä muodossa, vuonna 2013 käyttöön otetun panimon verkkosivuilla kerrotaan.

Etenkin siiderin pakkaaminen tuotti panimon mukaan alkuaikoina vaikeuksia, ja useampi siiderierä pilaantui tölkityksessä.

Helsingin Sanomien olutraati maisteli viime vuonna helmikuun alussa Alkoon tulleen erikois­erän 18 pienpanimo-olutta. Lehti kertoo, että testin perusteella laatukirjo oli suuri ja viiden tähden asteikolla tuli ”huolestuttavan paljon” kahta ja yhtä tähteä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Tänä vuonna HS:n vastaavassa testissä oli mukana 17 olutta. Raati oli ”hienoisen pettynyt” testin antamaan kokonaiskuvaan, ja laatukirjo oli jälleen suuri. Vaikka parhaat tuotteet todettiin erinomaisiksi, turhan moni oluista antoi lehden mukaan varsin yksioikoisen ja jopa tylsän vaikutelman.

Pienpanimoliiton puheenjohtaja Mika Tuhkanen puolestaan huomautti huhtikuun lopulla Ylen pienpanimojutussa, että pienpanimoille varman päälle ajattelu ei välttämättä ole se sydäntä lähellä oleva juttu. Sen sijaan kokeillaan rajoja ja tehdään erilaisia tuotteita.

Laatuasioissa hän kertoi luottavansa enemmän siihen, että jos tulee huono erä, niin se on eräkohtainen. Tällä hetkellä on hänen mukaansa aika vähän sellaisia panimoita, jotka tekevät jatkuvasti huonoa tavaraa.

Mainos